Een bekend voorbeeld: ‘Nog 1 biertje joh, dat college is echt niet zo belangrijk!’ Jij vindt het belachelijk wat deze persoon suggereert, maar zegt hier toch maar niets van omdat het eigenlijk nog wel gezellig is. En shit, nu heb ik dat college gemist, waarvan ik eigenlijk wist dat deze belangrijk was. 

Jezelf op de voorgrond plaatsen door je mening te delen of je grens aan te geven is altijd spannend, want je stelt jezelf kwetsbaar op. Het is een mythe dat het voor sommigen niet eng is om dit te doen. De spanning die ontstaat moet alleen niet de overhand krijgen, maar het liefst optimaal aanwezig zijn, zodat je scherp bent op dit soort kwetsbare momenten. Heeft het de overhand, dan sla je dicht of kom je soms opeens geïrriteerd uit de hoek.

 

Uit je jezelf niet, dan kunnen negatieve gedachten en gevoel erg versterken, zoals: ‘wat zullen ze van me denken als ik nee tegen dit biertje zeg?’, ‘ik ben dom omdat ik iets niet begrijp, dus mag ik geen vragen stellen’ of ‘mijn mening is niet belangrijk genoeg’. Deze gedachten hebben weer invloed op je gevoel en op je handelen. 

 

Je grenzen kunnen aangeven, nee kunnen zeggen en je wensen uiten, zijn assertieve eigenschappen welke je kunnen helpen in je balans tussen studie en studentenleven. Juist jezelf eens voorop stellen ten op zichte van een ander kan helpen. Herken je jezelf in het bovenstaande, neem dan gerust contact op met je Student Coach. 

Lees hier meer over in onze blog over assertiviteit!

Niet ASSERTIEF genoeg?! 

Laat zien waar je voor staat

Mail ons voor persoonlijke coaching op maat!

De coaching wordt face2face of eventueel online aangeboden.

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren