• Myrthe van Stralen

Sven Kramer, Team Sky en Aggregatie van Marginale Winst

'Success is a few simple disciplines, practiced every day; while failure is simply a few errors in judgment, repeated every day.'—Jim Rohn ( entrepeneur, author, motivational speaker)

Sven Kramer, olympisch schaatskampioen, was onlangs te gast bij Jeroen Pauw in het programma ‘5 Jaar Later’. Kramer staat al meer dan 10 jaar aan de top van het Nederlandse schaatsen en dat is knap. Weinig sporters houden die positie zo lang vast. Kramer vertelt in het programma dat hij ervoor kiest om de kerstdagen nagenoeg geheel aan zich voorbij te laten gaan en dat hij zelfs op oudjaarsdag vroeg op bed ligt met oordoppen in. Poe..., die paar avonden per jaar zullen het verschil toch niet maken..., is wellicht een gedachte die opkomt.

Zijn verhaal deed echter denken aan een column van James Clear http://jamesclear.com/marginal-gains en het verhaal van Dave Brailsford: oprichter, general manager en performance director van de Britse wielerploeg ‘Team Sky’. Brailsford hing de theorie aan van aggregatie van marginale winst. Hij was ervan overtuigd dat indien je op iedere mogelijke prestatiefactor 1 procent verbetering aanbrengt, de kleine (marginale) winst hiervan opsomt tot een aanzienlijke verbetering in prestatie.

Team Sky ging aan de hand van deze filosofie aan de slag met het optimaliseren van werkelijk iedere mogelijke prestatiefactor: van zeer voor de hand liggende factoren als het dieet en het trainingsprogramma, tot aan specifieke zaken als de afstelling van het zadel, het gewicht van fietsonderdelen, het kiezen van het beste kussen om op te slapen (deze moest vervolgens altijd meegenomen worden naar hotels) en hygiene voorschriften om ziekte binnen het team te voorkomen. En zo werd Sir Bradley Wiggins de eerste Britse wielrenner die de Tour won met Team Sky in 2012, gevolgd door Chris Froome in 2013.

OK, dat is topsport zal je denken, maar wat kan de student leren van Kramer en Brailsford en van de theorie van aggregatie van marginale winst?

Bijna elke gewoonte die je hebt is het resultaat van vele kleine beslissingen over tijd. In het begin is er in feite geen verschil tussen het maken van een keus 1% beter versus 1% slechter, maar bij het verstrijken van de tijd stapelen kleine beslissingen op en vind je plots een groot gat tussen hen die net iets betere beslissingen maken op een dagelijkse basis dan hen die dit niet doen. Roken is hier een mooi voorbeeld van: Je begint eens met het aannemen van een sigaret op een feestje, doet dat geleidelijk aan vaker, en koopt vervolgens zelf eens een pakje. Nog geen echte verslaving zou je denken. Pas als je ook thuis eens op het balkon een sigaret opsteekt en op werk ook maar mee gaat roken met de collega’s, voel je dat je aardig ver verwijdert raakt van je gezonde gedrag en dat van anderen. Plots is jouw uithoudingsvermogen een stuk slechter dan dat van die helemaal niet zo sportieve niet-rokende vriend. Allemaal kleine stappen die in den beginne nog onschuldig lijken, maar op de lange termijn een groter effect hebben.

Wat je hier uit mee kunt nemen is dat het niet verschrikkelijk is als je eens in de fout gaat, maar dat je wel voor een opstapelingseffect moet waken. Dus als je meerdere weken achtereen onregelmatig slaapt, veel alcohol drinkt, niet naar college gaat en vaker te laat aan je tentamen begint, dan wordt het tijd voor het aanbrengen van 1% verbeteringen. Een avond later naar bed zal voor Kramer’s prestaties heus geen heftige nadelige gevolgen hebben, net zo min als dat een dag niet naar college voor jou ook niet funest zal zijn. Maar Kramer voorkomt dat een aantal ogenschijnlijk onschuldige gedragingen aggregeren naar groot verlies. Dat hij op verschillende momenten juist kiest voor kleine gedragingen die positieve bijdragen aan zijn doel, aggregeert juist weer naar grote winst. Scherper op je marginale studiegerelateerde gedragingen zijn leidt ongetwijfeld tot grootse positieve resultaten.

Concrete tip van Wakker bij Bakker: Breng je gedrag in kaart, bijvoorbeeld in je (online) agenda, en reflecteer hier op als een sporter: Welke zaken beinvloeden mijn prestatie? Wat kan morgen 1% beter? Onthoud: Iedere erkende misser biedt een mogelijkheid om het roer lichtjes om te gooien!

Voor hulp bij het in kaart brengen en verbeteren van prestatiefactoren, meld je aan voor een kennismakingsgesprek!

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren