‘De pretparkgeneratie’, moet jij je aangesproken voelen?

 

Emeritus hoogleraar Aryan van der Leij (1946) schreef het boek 'De Pretparkgeneratie'. Jongeren van nu zijn te beschermd opgevoed, was de hoofdstelling. Omdat ouders van kinderen geboren rond het jaar ’90 de kinders het paradijs gunden en dit zich ook konden veroorloven, hebben ze teveel eventuele ‘bumps in de road to fun and success’ weggenomen en het leven eigenlijk simpelweg ‘te leuk’ doen lijken. Continue behoeftebevrediging, teveel bezoekjes aan pretparken, nooit falen in school want de ouder zorgt er wel voor dat het lukt (koste wat kost), wanneer werd er nog eens flink afgezien en was het kind zelf verantwoordelijk voor eigen plezier en prestatie? De kinderen van toen en dus de jongvolwassenen van nu, zouden hierom niet opgegroeid zijn tot solide, weerbare types met de juiste werkmentaliteit.

 

En dan denk ik: ja! ja! maar toch ook nee! nee!, om met Dominee Gremdaat te spreken.

 

Ja: Het zou inderdaad iedere opvoeder afgeraden moeten worden om de schoolopdracht van een ontwikkelend kind te maken, opdat deze vooral maar niet faalt. Wat leert het kind dan? Dat elke losstaande prestatie buitensporig belangrijk is en niet een ontwikkelmogelijkheid of babystep op de trap naar een hoger doel.

 

Ja: Fouten maken zou juist gestimuleerd moeten worden. Leren falen wordt niet voor niets als een belangrijke skill beschouwd in de topsport. Leer je nu verliezen dan ben je, om in tennistermen te spreken, straks bij een 0-6 1-6 3-5 tegenstand weerbaar genoeg om de wedstrijd toch nog naar je toe te trekken. Je moet ergens in je leven leren vechten voor succes. Het is zeer weinig mensen gegund om ver te komen zonder eerst goed te leren falen. Ik zou ook niemand adviseren ervan uit te gaan dat het leven een groot succesverhaal wordt: weinig kans en daarbij een saai verloop met een minder voldaan gevoel als resultaat: ‘A smooth sea never made a skillfull sailor’, is een treffend gezegde.

 

Nee: Die pretparkgeneratie heeft helemaal niet te weinig weerbaarheid ontwikkeld. Er waren al vroeg erg veel keuzes, veel sporten en muziekinstrumenten om in/mee te schitteren, en een internet/gameverslaving lag op de loer. Door al vroeg met die af- en verleidingen om te moeten leren gaan is er aardig wat (kennis over) zelfregulatie ontwikkeld. Met de invoering van het BSA en leenstelsel komt er voor jongvolwassenen inmiddels ook al sneller flinke druk op de ketel. Veel studenten van nu zetten juist enorme stappen (buitenlandstages, bestuursfuncties, banen), er wordt high ball gespeeld!

 

Nee: Iedereen komt zichzelf tegen op een moment in tijd. (Het leven kan volgens een sinus of volgens een cosinus verlopen: voor de een gaat het eerst een tijd voor de wind alvorens het keerpunt met de wind vol tegen komt, voor de ander geldt dat andersom). Wat blijkt? Die pretparkgeneratie heeft het misschien in de eerdere jaren soepel gehad, maar nu werken Masters of Science veelal onder hun kunnen, omdat de gekozen studie geen garantie bleek voor een passendere baan in het huidig economisch klimaat. En dan moet je innovatief zijn, en dat is precies wat de student/net-afgestudeerde van nu kenmerkt: Innovatieve ideeën, samenwerkingen en veel werkflexibiliteit.

 

Pretparkgeneratie, nee: ontwikkelende, krachtige figuren die leren omgaan met woeste golven en tegenwind!

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Please reload

Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren