• Amanda Tjoa

De kracht van aandacht


Regelmatig krijg ik van studenten en collega’s vragen over mindfulness. Er zijn veel verschillende verhalen over de werkzaamheid hiervan. Mindfulness kan worden gebruikt als levensstijl, als psychologische interventie, maar ook als ontspanningsmethode. In deze blog ga ik kort in op de effectiviteit en toepassing van mindfulness. Kan dit leiden tot vermindering van tentamenstress, of moeten we dit zien als een overgewaardeerd spiritueel concept?

Mindfulness komt voort uit het Boeddhisme en is er mede op gericht het hedonisme beter te reguleren. Omdat er verschillende stromingen zijn binnen het Boeddhisme en religie altijd onderhevig is aan interpretatie (en vertalingen), is de definitie van mindfulness niet eenduidig. Kort gezegd is mindfulness een manier om je aandacht op een niet oordelende wijze op jezelf te richten. Er zijn verschillende aanwijzingen voor de effectiviteit hiervan op allerlei gebieden.

Zo laten Papies, Barsalouw & Custers (2012) zien dat groepen mensen die regelmatig mindfulnesstraining volgden minder spontaan consumentengedrag (impuls aankopen) vertonen in vergelijking met mensen die een aandachtstraining volgden. Ook bleek uit onderzoek dat beoefenaars van mindfulness tijdens meditatie beter presteerden op taken die een beroep deden op de volgehouden aandacht (hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een computer taak waar reactie tijden worden gemeten). Tussen beoefenaars van mindfulness en de controle groep werden zelfs verschillen te zien op fMRI scans. Zo lieten de beoefenaars minder activiteit in de amygdala (hersengebied geassocieerd met emotie) zien bij het horen van een storend geluid. Er is zelfs bewijs dat mindfulness meditatie kan helpen om het immuunsysteem te versterken. Dit kan het aantal witte bloedlichamen te vergroten en het cortisol niveau (het hormoon geassocieerd met stress) verlagen (Carlson, 2007).

Wat kan mindfulness betekenen voor studenten? Om bewuster te leven hoef je niet direct je hoofd kaal te scheren en elke dag pap te eten. Zelden heeft een student tijd en zin om elke dag een uur te mediteren. Er zijn echter wel verschillende ontspannende mindfulness oefeningen die je kunnen helpen bij het reduceren van (tentamen) stress en bij bijvoorbeeld slaap- en concentratieproblemen.

-Een voorbeeld van een goede oefening voor ontspanning: Probeer eens uitgebreid te voelen wat je voelt in de kruin van je hoofd. Ga zo je hele lichaam langs, tot je uitkomt bij je tenen. Probeer hierbij alle gedachten die in je opkomen te observeren en te accepteren, laat ze komen en gaan als wolken in de lucht, of blaadjes die drijven op de rivier. Voel tot slot je lichaam als geheel.

- Als je dit lastig vind, kan je ook een korte geleide mindfulness spierontspanningsoefening doen.

Het kan ook nuttig zijn om dit voor het studeren te doen, of in je pauze, om je concentratie op de studie te vergroten. Hierin kan je zelf experimenteren, er zijn geen regels die voorschrijven wanneer jij het ‘goed’ doet.

Voor meer informatie, training binnen mindfulness, stressreductie of studiehulp kan je contact opnemen met een van de coaches van Wakker bij Bakker.

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren