• Amanda Tjoa

Studiestress, vriend of vijand?

Je studententijd is de leukste tijd van je leven en je wilt er alles uithalen wat er in zit. Maar hoe combineer je een leuk studentenleven met uitstekende studieresultaten? Een vraag waar de meeste studenten zich al eens over gebogen hebben. Veranderingen als BSA en boetes voor langstudeerders geven aan dat in de afgelopen jaren er steeds meer druk gelegd wordt op studenten en dit brengt gevolgen met zich mee.

Veel studenten denken dat burn-out klachten iets is voor burgerlijke papa’s en mama’s die opgesloten zitten in een verschrikkelijke kantoorbaan. De Landelijke Studentenvakbond geeft echter aan dat bij de helft van alle studenten in Nederland psychische klachten voorkomen. Daarnaast blijkt dat van alle mensen met een burn-out achttien procent jonger is dan drieëndertig jaar. Dat betekent dat ook studenten deze klachten kunnen ontwikkelen.

Wat is een burn-out eigenlijk?

Wanneer je langdurig onder stress gebukt gaat kan je te maken krijgen met een burn-out. Burn-out, het woord zegt het al, geeft een gevoel van opgebrand zijn. Mensen kunnen dit verschijnsel verschillend ervaren. Sommige mensen zijn niet meer in staat de dagelijkse taken tot een goed einde te brengen, anderen ervaren angsten of lusteloosheid. Dit gaat vaak gepaard met slapeloosheid, hoge prikkelbaarheid en depressie.

Wat kan je doen om het te voorkomen? Stress is niet per definitie slecht. Je lichaam bereidt zich voor op een prestatie, je bloeddruk gaat omhoog en je hartslag stijgt. Wanneer dit iets langer duurt zonder herstel kun je kort durende klachten ervaren als bijvoorbeeld hoofdpijn, slecht slapen of een opgejaagd gevoel. Misschien heb je na een zware tentamenperiode het gevoel even ‘op’ te zijn en heb je behoefte om je te ontspannen. Deze ervaring kan een voorbeeld zijn van een periode van langdurige stress. Wanneer je maanden achter elkaar stress ervaart is er sprake van chronische stress, en loop je een groter risico burn-out klachten te ontwikkelen. Om dit te vermijden is het belangrijk om periodes van stress af te wisselen met ontspanning.

Moet jij je nu zorgen maken? Het antwoord is nee, want zorgen maken helpt niet. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die de symptomen van stress (verhoogde hartslag etc.) als behulpzaam zien een betere levensverwachting hebben dan mensen dit als iets negatiefs beschouwen: https://www.ted.com/playli…/…/talks_to_help_you_manage_stres#

De boodschap is dus; relax, accepteer je stress. Mocht jij je toch zorgen maken over je stress gehalte neem dan contact op met een van onze coaches, wij kunnen je helpen bij het reduceren van stress en studiedruk.

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren