Sporten en studeren, een gouden combi!

29 Jun 2016

Het academisch jaar zit erop! Misschien heb je nog een of twee herkansingen, maar dan is de vrijheid eindelijk daar. En met die lege agenda en een prachtige sportzomer voor de deur, is veel bankhangen best verleidelijk. Wimbledon, Rio en de Tour… heerlijk om naar te kijken die sportieve prestaties, maar de motivatie om zelf actief te zijn wordt minder en minder.

 

Vermaard neuropsycholoog prof. dr. Erik Scherder legt in het volgende college uit hoe dit komt.Scherder legt onder andere uit hoe tot je 25ste levensjaar het grootste gedeelte van je prefrontale cortex zich nog ontwikkelt. Dit breingebied is verantwoordelijk voor je zelfregulatie, initiatief en motivatie; zaken die zeer belangrijk zijn voor prestaties en ontwikkeling. Wanneer je hele dagen stilzit, prikkel je je brein en daarmee je prefrontale cortex te weinig, waardoor het steeds moeilijker wordt om je ergens toe te zetten. Je hebt de frontale lob de hele dag in laten kakken, so to speak, en dus heb je nergens meer kracht voor. Beweeg of sport je, dan geef je het brein en de prefrontale cortex allerlei prikkels om te verwerken, waardoor breingebieden die worden aangesproken door deze prikkels op actief staan, ontwikkelen en versterken.

 

 

 

In zijn college bespreekt Scherder ook uitkomsten van een studie naar basisschool kinderen met een extra beweeg-programma versus kinderen zonder, waarbij de academische prestaties van de groep met het beweegprogramma toenamen. Een plausibele verklaring voor dit effect is de verrijkte omgeving die de prefontale cortex extra heeft gestimuleerd, waardoor rekenen en taal beter gaan.

 

Niet alleen voor de zelfregulatie, ook voor het geheugen blijkt sporten erg effectief, zowel op korte als lange termijn. Zo stelt Scherder dat uit epidemiologisch onderzoek blijkt dat mensen die tussen hun vijftiende en vijfentwintigste erg actief waren, op latere leeftijd veel minder last hebben van dementie. Je kunt dus als het ware een buffer opbouwen voor later, als je nu goed investeert in die beweging en ontwikkeling van je brein.

 

En ben je nog bezig met die laatste herkansingen, dan kun je nu al het positieve korte termijn effect beleven van sport en bewegen, vooral als je dit goed timed, aldus onderzoeker Guillén Fernandez aan het Radboud UMC Nijmegen (Physorg.com). Een studie gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology vond dat een sportsessie van een half uur, 4 uur na studeren het geheugen beter versterkt in vergelijking met direct sporten na studeren of helemaal niet sporten. Het onderzoek bouwde voort op eerdere studies waaruit bleek dat sporten goed bleek voor geheugen, maar trachtte de perfecte timing te vinden voor studeren – sporten (Lees hier verder).

 

De take-home message:

 

Je kunt door sporten en bewegen het functioneren van je brein stimuleren, met name in je eerste 25 levensjaren, dus geen manana manana, begin meteen!

Wil je gezonder en sportiever leven en dit combineren met je studie? Ook hiervoor kun je terecht bij de coaches van Wakker bij Bakker! Neem contact op via onze site: www.wakkerbijbakker.nl!

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Please reload

Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren