Falen als Noodzakelijk Goed en Struisvogelpolitiek

22 Jan 2016

 

Volgens het fabeltje (zie o.a. Willem Wever : waarom-steken-struisvogels-hun-kop-het-zand) steekt een struisvogel zijn kop in het zand om de vijand niet te zien, maar vooral omdat hij denkt dat de vijand hem dan ook niet kan zien. In de volksmond wordt naar dit fabeltje de term struisvogelpolitiek gebruikt voor individuen die de consequenties van bepaald gedrag niet willen inzien en zodoende als het ware de kop in het zand steken: zij schermen zich af van de werkelijkheid en gaan onverstoord door zonder enige verwerking van feedback. Je kunt het vergelijken met de student die een onvoldoende terugkrijgt, maar de toets niet inkijkt. Of erger: de student die een cijfer online heeft staan, maar lange tijd niet kijkt wat het cijfer is, om maar niet met eventuele negatieve feedback te hoeven dealen. 

 

Een van de redenen waarom men deze techniek toepast is faalangst. Tijdens je studietijd kun je gemakkelijk angst om te falen ontwikkelen. In fasen van grote transitie (e.g. middelbare school-studententijd, studententijd-eerste baan) is ons zelfbeeld minder stabiel en falen vormt dan een grotere bedreiging voor ons ego dan normaal. Toch is het niet het falen zelf waar we zo bang voor moeten zijn. Het zijn vooral onze ideeën over falen die negatieve gevolgen met zich meebrengen.  

Waarom maken die ideeën over falen zoveel uit? 

 

Als we falen internaliseren en zien als een representatie van vaststaande kwaliteiten die we zouden bezitten, plakken we onszelf met ieder prestatiemoment een label op: ‘Ik ben niet de beste’, ‘ik ben niet slim’, ‘ik ben een loser’, etc.   Falen levert  dan dus een constatering op over een eindpunt: dat we het 'gewoon niet in ons hebben'. Waarom zou je dan nog leren van die fouten, of uitdagingen opzoeken? 

 

Als we falen echter meer zien als een work-in-progress - iets waar we controle op uit kunnen oefenen door ons gedrag wat aan te passen hier en daar - dan gaat er een hoop druk van prestatie af. We kunnen onszelf dan vragen welke strategie we hebben toegepast en hoe we dat de volgende keer anders zouden doen. Feedback doorlezen is dan een stuk minder eng, dit helpt je eigenlijk heel goed bij het aanpassen van je strategie! En misschien kan je volgende keer die moeilijkere opdracht wel kiezen, die biedt een kans om veel te leren! 

 

Falen kun  je dus eigenlijk veel beter beschouwen als een informatiebron, iets wat noodzakelijk is voor het bijschaven van je vaardigheden en dus een onderdeel is van het prestatieproces! 

Thai Nguyen omschrijft ook met mooie voorbeelden 10 positieve zaken die voortkomen uit afwijzing, verlies en falen: : http://www.entrepreneur.com/article/241794

 

Merk je dat je gebukt gaat onder faalangst? Meld je snel aan voor een kennismakingsgesprek bij ons op www.WakkerbijBakker.nl. Wees geen struisvogel!

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Please reload

Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren