Tips en trics voor de tentamenperiode

8 Nov 2016

 

De tentamen periode staat weer bijna voor de deur. Misschien denk je, ‘ volgend blok ga ik het anders doen’. Hoe verander je op lange termijn je gedrag? In een van mijn eerdere blogs schreef ik over onbewust gedrag en hoe dit gedragsverandering in de weg staat. Hierin stond centraal dat plannen maken voor de toekomst gemakkelijk gaat, maar dat na een paar weken de meeste goede voornemens vervagen. Wanneer je hier meer over wil lezen kun je de blog lezen van 29-03-2016. De blog die je nu leest gaat over wat je kunt doen om jouw valkuilen te omzeilen en je meer verbonden te voelen met je doelen, juist wanneer het tegen zit. Er zijn allerlei strategieën die je kunnen ondersteunen om gedragsverandering vol te houden, zo blijkt uit onderzoek (Sarafino, 1996). De coaches van Wakker bij Bakker gebruiken verschillende technieken om bijvoorbeeld het efficiënter studeren en plannen vol te houden. Ik ga een aantal technieken toelichten die je zelf eenvoudig kunt toepassen.

 

Bedenk wanneer het moeilijk wordt


Veel studenten voelen wel dat er een toffe feestweek aan zit te komen waarin er geen of weinig tijd zal zijn om te studeren. Ze realiseren zich vaak dat ze achteraf brak zullen zijn en misschien weinig zin hebben om achter een boek te zitten maar denken dat ze er met wilskracht alleen wel komen. Eén of twee keer naar de kroeg is ook mooi toch? Je hoeft toch niet tot vijf uur te blijven elke avond? Eenmaal daar werkt die gedachtegang niet. Op deze momenten is puur op wilskracht het plaatsen van je lange termijn belangen voor je automatische korte termijn belangen stressvol (zie ook vorige blog). Als je vooraf bewust bent welke momenten dit voor jou zijn kun je een extra prikkel hieraan toevoegen. Dit kan je helpen je voorgenomen gedrag vol te houden. Hierbij kun je denken aan een geheugensteuntje of een beloning, zoals onderstaande voorbeelden.

 

- Reminder: Zet een reminder in je agenda of telefoon, plak een sticker op je koelkast en beloon jezelf als je voornemen ook echt gelukt is.

 

- Zet hulptroepen in: Spreek af met een clubgenoot om allebei vroeg weg te gaan. Door anderen te vertellen wat je van plan bent voel je je meer verbonden met je doel. Als je regelmatig over je doel praat met anderen blijf je er bewust mee bezig en herinnert je omgeving je er aan.

 

- Krachtige geheugensteuntjes: Gebruik bij geheugensteuntjes woorden en tekens met een emotionele betekenis. Door je naam boven een briefje te zetten zal je er automatisch vaker naar kijken zo blijkt uit onderzoek (Tiggelaar, 2005).

 

- Wissel af: Wanneer je gewend bent aan een bepaald geheugensteuntje ga je er minder naar kijken. Dan wordt het tijd om iets nieuws te proberen. Als je steeds een schema op je bureau hebt liggen, plak hem zo nu en dan eens op de koelkast.

 

 

Korte termijn frustratie


Dat beloningen op korte termijn krachtiger zijn dan beloningen op lange termijn weten we al lang (Skinner, 1945). Eerder weg gaan kan betekenen dat je jezelf een korte termijn beloning moet ontzeggen. Des te belangrijker is het om jezelf daarom een korte termijn beloning te beloven voor het doorzetten op een moeilijk moment. Waar kan je dan aan denken? Je kunt het doorzetten vieren op korte termijn door bijvoorbeeld:

 

- ‘s Ochtends een sapje te scoren bij de V&D (van het geld dat je niet in de kroeg hebt uitgegeven).

 

- Een filmpje te kijken.

 

- Een ontspannen uurtje tussendoor doen wat jij graag doet (gamen, lezen, etc.).

 

- Zeg vooral tegen jezelf hoe goed het was dat je hebt doorgezet (minstens tien keer).

 

- Verzin een puntenbeloningssysteem. Stel grotere beloningen in het vooruitzicht als je de punten hebt behaald. Bijvoorbeeld een vakantie, iets nieuws kopen (kleren, games, etc.). Dit klinkt misschien niet bepaald stoer, maar is wel effectief bij het veranderen van gedrag (Gollwitzer, 1999).

 

Misschien is deze periode een gevalletje redden wat er nog te redden valt. Maar evalueer afgelopen periode en reflecteer op je blok. Bedenkt wat je beter kunt doen volgend blok. Door wekelijks te evalueren kun je bewust worden van de momenten die voor jou moeilijk zijn en een plan van aanpak bedenken. Onze coaches willen je daar graag bij helpen. Veel succes!

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!

Love in times of Corona

July 7, 2020

1/50
Please reload

Recent Posts