Goede voornemens, slecht idee?

27 Dec 2016

 

 

‘The road to hell is paved with good intentions’

 

Zo elk jaar tegen Oud & Nieuw vliegen de artikelen over goede voornemens je om de oren. En elk jaar staat daar weer hetzelfde in: voor de gemiddelde mens geldt dat maar een klein percentage van de voornemens het redt om in een levensstijl te transformeren. Vroegâh was ik er ook nog wel eens mee in de weer, niet heel fanatiek hoor, maar het voornemen om minder te snoepen had ik elk jaar wel. Niet dat het ooit lukte trouwens..

 

Inmiddels weet ik voor mezelf dat goede voornemens niet van de ene op de andere dag te realiseren zijn, maar dat het een proces is. Zelf moet ik er bijvoorbeeld naar toe groeien om ze te kunnen laten slagen. Zo kan ik pas stoppen met snoepen als ik eerst een paar weken het effect van overdadigheid heb ervaren, de lusteloosheid en te strakke broeken. Vervolgens bouw ik het snoepen dan langzaam af. Dus laten we eens kijken wat de literatuur zegt voordat je weer een hele lijst met voornemens hebt gemaakt en je straks weer teleurgesteld bent in het niet halen daarvan.

 

Daphna Oyserman, een sociaal psychologe, heeft de ‘Identity-Based Motivation Theory’ ontwikkeld: onze motivatie om doelen te behalen hangt af van het zelfbeeld dat we op dat moment hebben. Dat wil zeggen dat ik makkelijker het niet snoepen kan volhouden als ik ook daadwerkelijk geloof dat ik een ‘niet-snoeper’ in me heb. Het is dus belangrijk je doelen aan te laten sluiten bij wie jij nu bent, of om je zelfbeeld zo om te vormen dat de doelen die je nastreeft daarop aansluiten. Je zelfbeeld kun je onder andere veranderen door na te denken over je ambities: Waar zie jij jezelf over 5 jaar? Wat voor persoon wil je zijn?

 

Om je goede voornemens vervolgens waar te maken kun je aan de slag met ‘De Berg’, een model ontwikkeld door mijn collega Niels Bakker (gebaseerd op cognitieve gedragstherapie). De berg geeft schematisch weer hoe je je hoofddoel kan opsplitsen in kleinere subdoelen die weer gekoppeld zijn aan beloningen. Op deze manier werk je op een behapbare manier toe naar je hoofddoel en blijf je positief en gemotiveerd. Om een eventuele terugval te voorkomen is zelfreflectie hier uiteraard ook weer erg belangrijk!

 

Gezien het nogal wat voeten in de aarde heeft om een voornemen realiseerbaar te maken, is het verstandig niet te veel goede voornemens te hebben, maar je echt te focussen op één of enkele doelen. Zet je goede voornemens op papier, maak een planning met ‘De Berg’ en de Wakker bij Bakker Studenten Agenda (www.wakkerbijbakker.nl/de-studenten-agenda-2016-2017). Deel je voornemens met anderen als extra stok achter de deur, zoek mensen die een zelfde voornemen hebben om elkaar te kunnen stimuleren, herpak je na een terugval door reflectie en heb geduld. Als je er echt voor gaat, zal je zien dat het je uiteindelijk lukt en kun je de vruchten plukken van je inzet!

 

Misschien leuk om te weten, dit zijn volgens RTL-nieuws de populairste goede voornemens voor 2017:
1. Meer sporten en bewegen
2. Gezonder leven
3. Zelfontwikkeling

 

We kunnen dus concluderen dat het hebben van goede voornemens zeker geen slecht idee is, maar om teleurstelling te voorkomen is het wel verstandig realistisch te zijn in het proces dat dit met zich meebrengt. Mocht je nu hulp willen hebben bij het behalen van je goede voornemens wat betreft je studie en/of gerelateerde doelen neem dan contact met ons op voor een gratis kennismakingsgesprek!

 

Fijne feestdagen en een succesvol 2017!

 

Brigitte, Student Coach van www.wakkerbijbakker.nl

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Please reload

Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren