Hoe overleef ik: afstuderen?

10 Jan 2017

 

Afstuderen. Als je op dit punt bent gekomen, heb je al heel wat colleges, tentamens, stages, minors en/of keuzevakken achter je gelaten. Je kunt je diploma al ruiken en je begint vol frisse moed aan je plan van aanpak/ thesis proposal. Maar net als in de rest van je studententijd, zijn er ook hier een aantal hindernissen die je moet nemen. Het is dan ook niet gek dat ik van veel mensen om mij heen hoor dat zij langer over hun scriptie hebben gedaan dan de bedoeling was (inclusief mijzelf). En of je dat nu erg vindt of niet; ik heb wat tips voor je om je scriptietijd wat soepeler te doorlopen. Naast de standaardtips zoals goed plannen, je prioriteiten op een rijtje houden en realistische doelen per dag stellen, heb ik nog drie makkelijke tips voor je. Het is gebaseerd op een eeuwenoude opvoedmethode: rust – reinheid – regelmaat. Hoe saai het ook klinkt, het werkt.

 

 

Rust


De eerste van de drie is misschien wel de makkelijkste: plan je rust in. En met rust bedoel ik echt niet alleen slapen. Rust zijn alle manieren van ontspanning die je, je kunt bedenken en dus ook: een serie kijken, een boek lezen, met vrienden een kopje koffie/ biertje drinken, sporten, naar yogales, een half uurtje gamen, een wandeling maken, enzovoort. Je zou deze tip daarom net zo goed ‘plezier’ kunnen noemen. Zorg ervoor dat je genoeg rust krijgt om te herstellen van al dat serieuze nadenk- en schrijfwerk. Houd daarbij rekening met je eigen biologische klok. Bij de meeste mensen is het normale ritme iets langer dan 24 uur, waardoor je ritme voor je gevoel steeds een beetje opschuift (en je dus steeds later naar bed gaat/ wakker wordt). Dit patroon past zich gelukkig vaak redelijk aan door onze gewoontes en de blootstelling aan licht (Dement & Vaughan, 1999). Door voor jezelf helder te hebben wanneer je op je best bent (ik meestal niet voor een uur of 11:00) en dit te ondersteunen met goede gewoontes om je slaapritme op peil te houden, kun je jouw natuurlijk ritme gebruiken om optimaal te werken of juist even je ontspanning te pakken.

 

 

Reinheid


Reinheid gaat om een schone en opgeruimde omgeving. De beste manier om te soggen voor de perfectionisten onder ons, is om eerst even het huis grondig schoon te maken en je bureau op te ruimen, want ‘dat geeft meer rust in mijn hoofd’. En dat is ook zo. Alleen is het natuurlijk niet de bedoeling dat je vervolgens geen woord meer op papier zet. 


Volgens de Arbo (Arbo Online, 2016) blijkt dat een opgeruimde werkplek leidt tot minder fouten en zorgvuldiger werken. En als je het mij vraagt, ben je dan ook sneller klaar aangezien je de herkansing kan overslaan. Mijn tips voor meer reinheid: spoor je huisgenoten aan om een schoonmaakster te nemen, maar nog beter: zoek een omgeving die al schoon en opgeruimd is. Ga naar de UB of zoek een andere plek waar jij lekker productief kunt gaan werken. Een leuk koffietentje is een fijn alternatief, als je aan het begin van de maand nog wat op je rekening hebt staan.

 

 

Regelmaat


De laatste tip is regelmaat. Ook voor de mensen die niet van regelmaat houden is deze tip te doen. Wat mij betreft hoeft regelmaat helemaal niet te betekenen dat je elke dag om 8:00 uur op staat en om 23:00 uur in je nest ligt, hoewel dat zeker zal helpen. Het gaat erom dat je een paar basiselementen vast houdt en slim inplant. De basiselementen zijn slaap, uitdaging, voeding en ontspanning. 


Slaap en ontspanning zijn al kort besproken bij ‘Rust’. Zorg in ieder geval dat je voldoende slaapt en niet te lang in bed blijft hangen. Niels schreef een handige blog over ochtendrituelen, die je kunnen helpen bij het opstaan. Gebruik je ontspanningsmomenten om het afstuderen vol te houden. Neem na een blok van 2 tot 2,5 uur een pauze en wissel je uitdaging af met iets leuks. De uitdaging is dat wat je die dag van plan bent om te doen aan je scriptie. Maak het concreet (vandaag schrijf ik die paragraaf tussen 10:00 en 12:30) en beloon jezelf na elke stap! Tot slot is het belangrijk om je energie op peil te houden door goed te eten. Beloon jezelf met een lekkere lunch als je de ochtend goed gewerkt hebt of ga lekker uit eten als je weer een hoofdstuk af hebt. Creëer je eigen regelmaat en gebruik een agenda om deze planning te maken én vol te houden. De agenda van Wakker bij Bakker is daar ideaal voor!

Hoewel ik van opvoeden niet heel veel verstand heb, kan ik je wel vertellen dat Rust, Reinheid en Regelmaat simpele trucs zijn om je afstudeerperiode te overleven. Lukt het je met deze tips nog niet helemaal? Neem contact op met één van onze Student Coaches en wij helpen je vooruit.

 

Marcella, Student Coach voor Wakker bij Bakker

 

De blog van Niels vind je hier: http://www.wakkerbijbakker.nl/…/Voelt-opstaan-al-als-teveel…

 

De agenda van Wakker bij Bakker vind je hier:
http://www.wakkerbijbakker.nl/…/STU…/p/70158048/category%3D0

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts