Slaapgebrek

‘’Uit onderzoek van Columbia University blijkt dat steeds meer jongeren te kort slapen. Vooral vrouwelijke studenten en jongeren uit de lagere sociale klassen slapen regelmatig minder dan zeven uur.’’

 

Het is, zoals jullie inmiddels wel weten, een tijdje geleden dat ik student was. Toch denk ik nog regelmatig terug aan mijn studententijd, vaak getriggerd door een bepaalde gebeurtenis of gevoel. Zo slaap ik tegenwoordig erg weinig, ik word namelijk elke (korte) nacht minimaal wel een keer of twee gewekt door mijn 2 lieve kleine kindertjes…

 

Toen ik nog studeerde was het de kroeg die mij wakker hield. Hele nachten doortrekken, pas als het licht werd weer richting huis en dan toch proberen een verplicht practicum te halen om 09.00 uur. Dat was een uitdaging die ik soms wel en soms ook niet wist te volbrengen. Want jezelf wakker houden als je zoooooo moe bent, is lastig, erg lastig. Vervolgens ging ik gesloopt naar een practicum, die ik uiteraard amper kon volgen en daarna zo snel als ik kon naar huis, naar bed.

 

Gelukkig heb ik mijn studie toch weten te behalen en daarna kunnen genieten van een paar heerlijke jaren waarin ik volop kon bankhangen, slapen en relaxen. Tot nu. Mijn interesse in het onderwerp ‘slaap’ is daarom weer aangewakkerd.

 

Want wat gebeurt er nu eigenlijk als je zo weinig slaapt?

Wat zijn de korte- en de lange termijn gevolgen?

Mijn bevindingen zal ik je hieronder laten lezen. Misschien dat het kan helpen je time-management toch wat beter te laten verlopen vergeleken met hoe ik dat in mijn studententijd deed.

 

Hoeveel slaap je nodig hebt, hangt van verschillende factoren af. Jongeren hebben bijvoorbeeld gemiddeld 9 uur slaap nodig en volwassenen 7 tot 8 uur slaap per nacht. Maar ook dit verschilt per persoon, zo kan de één genoeg hebben aan 5 uur en de ander 10 uur nodig hebben. Vrouwen hebben gemiddeld genomen een half uur meer slaap nodig dan mannen. Over het algemeen kun je stellen dat als je je overdag slaperig voelt en minder geconcentreerd je te weinig hebt geslapen.

 

De gevolgen van slaaptekort op korte termijn zijn dus een verminderd concentratie- en reactievermogen. Dit kan bijvoorbeeld gevaarlijk zijn als je deelneemt aan het verkeer. Daarnaast neemt je vermogen om te leren af, je bent minder scherp en alert. Bovendien kun je informatie minder goed opslaan en neemt je probleemoplossende vermogen af. Verder zorgt slaaptekort voor prikkelbaarheid, je kunt minder hebben en je hebt een korter lontje.

 

Bij gevolgen op de langere termijn kun je denken aan een zwakker immuunsysteem, behoefte aan junkfood en klachten als hoofdpijn, spierpijn en depressie. Ook zorgt chronisch slaapgebrek voor een veroudering van je huid door een hogere cortisolproductie (het stresshormoon). Het is zelfs mogelijk dat je hersenen onomkeerbaar worden aangetast en neuronen afsterven die te maken hebben met je slaapritme en concentratie. Belangrijk om dit voor te zijn dus!

 

Slaaptekort kun je voorkomen door regelmatig wat eerder je bed in te duiken. In tegenstelling tot uitslapen, zorgt vroeg naar bed gaan voor een langere ‘’diepe slaap’’, waardoor je dus beter uitrust. Je zult merken dat je je een stuk vitaler, energieker en gelukkiger zult voelen. Daarnaast verbetert je slaap als je voldoende beweegt, je gezond eet en je vlak voor het slapen niet naar beeldschermen staart. Een donkere, stille kamer heeft de voorkeur en zorg voor een goed bed.

 

Ook al is het niet altijd even gezellig om vroeg naar bed te gaan, vermoeid en chagrijnig de dag doorkomen is nog erger, in mijn ogen althans. Daarom duik ik nu mijn bed in, welterusten!

 

Mocht jij nu problemen ervaren door slapeloosheid, neem contact met ons op en we helpen je verder.

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts