Drie gevaren van to-do lijstjes en drie to-do's voor een gezond alternatief

Die lijstjes, vinkjes, soms in ons hoofd 'dit nog even doen, en oja die nog mailen', soms op half verfrommelde geeltjes tussen je agenda, in vieren gevouwen a-viertjes in je broekzak, de wish-lists in notities op je telefoon, de actie punten en afvink taken.

Niets mis mee, denken we.

Het is immers super handig om jezelf te herinneren aan je doelen voor de dag en om strategieën te gebruiken ze niet te vergeten. Toch kan deze neiging tot het jezelf constant opleggen van taken vervelende bijeffecten hebben...

1) Not smelling the flowers on the way

Een eerste valkuil van deze 'focus op je taken' is dat je vergeet de mooie rozen te ruiken die bloeien in de mooie voorjaarsmaanden. Je vergeet te glimlachen om de kindjes die in hun luier spelen op het plein bij de watersproeiers en opschrikken als het water opspuit waarna ze in schateren uitbarsten. Je mist de knipoog van de knappe man die je tegemoet fietst omdat je in je hoofd op de fiets naar de AH je boodschappenlijst aan het doornemen bent.

Het missen van de mooie kleine en grote levenscadeaus is absoluut zonde.

2) Never good enough

Op het moment dat je je lijstje taken hebt afgevinkt voel je je even goed over jezelf, yes!

Check!

Done!

Sterker nog, na elk vinkje kun je een kleine adrenaline rush ervaren. Heerlijk en fijn!

Echter..

Het kan helpen om je van het volgende bewust te zijn: de beloning die volgt op het afvinken kan verslavend werken. En zoals bij vrijwel elke verslaving weten we dat je steeds meer nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken. Veel mensen hebben de neiging zichzelf steeds meer op te leggen om dezelfde tevredenheid en voldoening te ervaren.

Mijn oogballen rollen soms bijna uit mijn oogkassen als ik hoor wat sommige vrienden en collega's,

en

to be honest,

ik mijzelf, opleg om te doen op 1 dag voordat we tevreden zijn. Dit is een ongezonde manier van leven en een van de belangrijkste oorzaken overwerkt raken en een burn-out krijgen.

3) If one sheep jumps in the canal..

Een derde valkuil van je gedrag laten sturen door je to-do lijstjes is dat we op de lijsten niet altijd noteren wat we

echt

echt in ons hart

willen doen op die dag. We laten ons tijdens het invullen van deze lijstjes vaak sturen door het gedrag anderen. Zo vullen we onze lijsten soms met zaken die we eigenlijk niet willen doen. Kopen Kees en Jannie een huis? Dan noteren veel mensen op hun lijst: oriënteren op de huizenmarkt, funda checken. Zien we in andermans supermarkt mandjes chia zaden en goiji bessen? Plots belanden deze items ook op onze boodschappenlijst. Doet Henk twee studies en heeft hij drie bijbanen? Ineens staat je actielijst vol met uitzoektaken en ingewikkelde rooster-puzzels over hoe je na de zomer in godsnaam de extra kunstgeschiedenis vakken gaat combineren met biomedische wetenschap practica. Soms hebben deze taken niets meer te maken met wat jij wilt in dit leven of met wat jij in jouw kern belangrijk vindt..

Gelukkig zijn er manieren om anders om te gaan met deze drift tot vinken en taken noteren. Hier volgen drie to-do's:

1) Just breathe

Een heel mooi en concreet advies van efficiëntie guru David Allen (link)is: noteer niet meer dan vijf dingen op je lijstje en begin in de ochtend direct met het 'stomste' taakje. Probeer daarna waar je ook maar kunt op de dag; tijdens het fietsen, als je wacht op de bus of op de plee,

bewust

adem te halen.

Just

Breathe

Doe het nu maar eens. Dit ogenschijnlijk kleine ding kan grote gevolgen hebben voor de mate waarin je kunt genieten van ijsco's of peuters in luiers die door fonteinen heen rennen.

2) Leg een hoge lat voor je leven, maar leg een lage lat voor je to-do lijst

Als we het met z'n allen het 'gaaf' maken om het niet druk te hebben en kleine to-do of to-want lijstjes te hanteren dan worden we allemaal relaxter.

Een inspirerend voorbeeld komt van Tony Crabbe ' alleen sukkels hebben het druk'. In een artikel uit het NRC geeft hij 5 tips geeft voor meer focus.

Druk druk druk: Wie het altijd druk heeft, heeft het niet begrepen. Strategieën voor een minder hectisch leven, per telefoon vanaf het vliegveld van Valencia.

3) Er is een belangrijk verschil in doel-gericht leven en waarden gericht leven.

Als je je tijdens je dag in je gedrag laat leiden door wat je belangrijk en waardevol vind in plaats van je focussed op je doelen geeft dit meer rust en geluksgevoel. In dit filmpje leggen ze uit hoe dit werkt:

Ik wens jullie en mijzelf een bewust en ontspannen jaar toe met duizend-miljoen-miljard mooie rozen om aan te snuffelen!

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren