Acht tips om te studeren in de zomer

18 Jul 2017

De zon schijnt, je hebt je teenslippers aan en de koelkast ligt vol met witbiertjes en rosé. Je bent helemaal klaar voor de zomer en kan ook wel wat ontspanning gebruiken na een heel studiejaar. Heel Nederland viert vakantie en je social media staat vol met foto’s van tropische stranden en verre oorden. Er is alleen één probleem: jij hebt nog tentamens deze zomer. Hoe overleef je dat? In deze blog lees je 8 tips om effectief te studeren tijdens de zomervakantie.

 

1. Afwisselen

De sleutel tot succes om gemotiveerd te blijven is de afwisseling tussen spanning en ontspanning. In een goede planning houd je daar alvast rekening mee. Plan bijvoorbeeld je studietaken ’s ochtends in als het nog koel is. Gebruik de middag om lekker naar buiten te gaan, zodat je ’s avonds, als het weer wat afgekoeld is, nog een paar uurtjes kan studeren. Zorg dat er in je planning voldoende ruimte zit voor spontane afspraken én dat je jouw deadlines ruim kunt halen. Zo creëer je in je planning al een balans en kan je zonder stress leuke dingen doen.  Houdt er ook rekening mee op welke tijden jij je het beste kunt focussen. Als je juist in de middag alert bent, gebruik dan die tijden om te studeren. Dan kan je in de avond weer andere dingen doen.

Neem ook voldoende pauze. Een half uur tot een uur pauze is voldoende als je twee tot drie uur gewerkt hebt. Spreek met jezelf af dat je na dat uurtje écht weer verder gaat (tip 5 helpt hierbij). Zet desnoods een wekker op je telefoon, die je eraan herinnert dat je weer verder wil studeren.

 

2. Muziek

Sommigen zweren erbij, anderen raken alleen maar afgeleid: muziek luisteren tijdens het studeren. Er is één gouden regel: luister geen muziek met vocals, ook niet in een andere taal. De tekst nodigt je uit om mee te zingen, waardoor je niet meer met je aandacht bij je studieboeken bent. Probeer ook harde muziek te vermijden. Voor mij helpt muziek om mijzelf af te sluiten voor de gezellige zomer geluiden op straat. Ik raad Ludovico Einaudi en Hans Zimmer van harte aan. Onderzoek heeft uitgewezen dat het luisteren naar muziek van Mozart kan helpen bij mentale taken (William Pryse-Philips, 2003). Dit wordt het Mozart Effect genoemd. Hoewel het plezier van dit effect slechts van korte duur is en andere onderzoeken beweren dat dit effect niet bestaat, kan het in ieder geval geen kwaad. Kortom: ervaar zelf of het voor je werkt of niet.

 

3. Werken in de regen, ontspannen in de zon

Een tip die ik ooit kreeg van een vriendin is om gebruik te maken van het weer. Zij sprak met zichzelf af dat ze elke doordeweekse dag zou studeren, vooral bij slecht weer. Alleen als het echt mooi weer was, dan nam ze een dag vrij. Eventueel studeerde zij in het weekend nog een paar uurtjes extra, als ze haar doelen van die week nog niet gehaald had. Als het een zomer wordt met alleen maar stralend weer, dan heb je natuurlijk niet zoveel aan deze tip, maar de Nederlandse zomers kennen genoeg regenbuien. Maak daar gebruik van! Word je wakker en plenst het buiten? Kruip gelijk met een kop koffie of thee achter je bureau. Schijnt de zon? Zet dan je zonnebril op en bel je vrienden. Combineer deze tip met tip één, zodat je niet de hele dag aan het studeren bent. In plaats van een buitenactiviteit kan je een aflevering van je favoriete serie kijken of een bordspel spelen met je huisgenoten.

 

4. Buiten studeren

Studeren kan natuurlijk ook buiten. Neem je samenvattingen en markers mee onder je arm, zet je klapstoel in de zon en strepen maar! Of ga bijvoorbeeld elke dag op een ander terrasje zitten met je laptop. Ook hier geldt: kijk of het voor jou werkt. Als jij merkt dat je buiten juist sneller wordt afgeleid, is het handiger om binnen te studeren.

 

5. Tomaten?

Om toch wat zon mee te pakken als je binnen studeert kun je de pomodoro techniek toepassen. Zet een wekker op je telefoon voor 45 minuten, waarin je ongestoord doorwerkt. Je kunt ook een kookwerker gebruiken (niet zo een die continue tikt natuurlijk) om te voorkomen dat je de hele tijd op je telefoon kijkt. Na 45 minuten, neem je een kwartiertje pauze om op te laden in de zon. Zet ook hier een wekker voor, anders val je misschien in slaap of blijf je hangen op het voetbalveld. Na je kwartiertje buiten ga je terug naar je bureau en weer 45 minuten studeren. Als je dit twee of drie keer gedaan hebt, dan neem je een wat langere pauze, zoals bij tip 1. Volg hierbij je planning van de dag.

 

 

6. Belonen, belonen, belonen

Om jezelf gemotiveerd te houden tijdens de zonnige dagen is het extra belangrijk om jezelf op korte termijn te belonen. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je van 10:00 tot 12:00 uur de hoorcolleges van het vak terugkijkt. Als beloning voor je serieuze werk, ga je daarna met vriend(inn)en in het park lunchen. Vervolgens ga je van 15:00 tot 17:00 uur een samenvatting maken en beloon je jezelf met een zomers drankje op het terras. Van een langetermijnbeloning, zoals het ontvangen van studiepunten als je het vak haalt, zal je slechts een beetje gemotiveerd raken om te gaan studeren. Bij een kortetermijnbeloning, zoals een terrasje pakken na een paar uur studeren, werkt effectiever. Ook als je na een pauze weer aan het werk wil gaan, helpt het als je weet dat je daarna jezelf weer kan belonen.


7. Beweeg!

Sporten en studeren is een gouden combi. Het is gewoon lekker om flink te bewegen naast al dat stilzitten en het heeft ook bewezen effect op je geheugen. Over hoe dat precies werkt lees je in deze blog (https://www.wakkerbijbakker.nl/single-post/2016/06/29/Sporten-en-studeren-een-gouden-combi) van Myrthe. Vind je het te warm om intensief te sporten? Ga dan lekker wandelen, fietsen of zwemmen in natuurwater. Doe dit samen met vrienden of familie en je hebt gelijk twee vliegen in één klap!


8. Studeerplek

Tot slot nog een paar tips voor de plek waar je studeert. Zorg dat deze zoals altijd opgeruimd, licht en vooral koel is. Hoe minder afleiding hoe beter. Leg je telefoon het liefst ergens waar je het niet kunt zien. De universiteitsbibliotheek is voor veel studenten de beste plek om te studeren. Daar heb je bovendien medestanders, waardoor je merkt dat je niet de enige bent die in de zomer studeert. Wil je toch thuis studeren en is het heel warm? Zet een teiltje met koud water onder je bureau en dip je voeten er in.

 

Met deze tips kom jij de zomer wel door. Heb je toch een extra steuntje in je rug of schop onder je kont nodig? Onze Student Coaches staan ook in de zomer voor je klaar!

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Please reload

Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren