Afgelopen jaar is het niet goed gegaan met je studie en nu moet je met frisse moed weer beginnen, maar hoe?

30 Aug 2017

"Je vorige studie was het gewoon niet voor jou. Je vond het niet leuk, waardoor je geen motivatie voelde om te gaan studeren. Of je had aan het einde van het jaar misschien niet genoeg punten en kreeg een negatief BSA ondanks dat je de studie heel leuk vond. Dit jaar wil je opnieuw beginnen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Maar de schaduw van het afgelopen jaar voel je eigenlijk nog over jezelf heen hangen. Waarom zou het nu wel lukken? Wat nou als ik het dit jaar weer niet haal? Je huisgenoten en je vrienden zeggen hetzelfde: ‘laat het gewoon los. Deze keer komt het goed’. En dat klinkt lekker. Je zal jezelf vast kilo’s lichter voelen als je alles hebt losgelaten. Maareh, hoe doe je dat dan?!"

 

Door je bewust te worden van wat je denkt en wat je daarbij voelt, kan je beter loslaten. De Acceptance and Commitment Therapy (ACT) kan je hierbij helpen. In deze blog focussen we op drie punten van de ACT: acceptatie, defusie en mindfulness.

 

Accepteren kun je leren

 

Bij acceptatie had ik zelf altijd de gedachte: ‘Ja, leuk hoor, dat accepteren, maar het is gewoon k*t nu. Hoe kan ik dat nou zo laten zoals het is? Daar wil ik iets aan doen!’ Daar maakte ik een klein denkfoutje. Iets accepteren is niet helemaal hetzelfde als ergens genoegen meenemen en in de slachtofferrol stappen. Acceptatie is simpelweg zien en voelen wat er is. Wat zijn mijn gevoelens? Durf ik dat echt te voelen? Of probeer in het te onderdrukken? Accepteer alles wat er nu is. Wees je bewust van wat je voelt en laat het toe. Hoe meer je je namelijk verzet tegen wat je voelt, hoe meer last je er uiteindelijk van zult hebben. Bij het niet halen van een BSA of een studie kiezen die niet bij je blijkt te passen, komen allerlei gevoelens kijken. Als dit nare gevoelens zijn, wil je daar misschien niet te lang bij stil staan en gewoon ‘verder gaan’. Je kan het gevoel gaan onderdrukken door je bijvoorbeeld te focussen op de leuke dingen die je doet of op je nieuwe studie. Nare gevoelens zijn immers niet fijn, dus die voelen we liever niet. Toch is het goed om je bewust te zijn van de gevoelens die je aan het studiejaar hebt overgehouden.

In plaats van het gevoel wat je hebt weg te duwen en je te focussen op andere dingen, ga je het juist proberen te voelen. Door je bewust te zijn van wat je voelt, zal de spanning die erop zit automatisch minder worden. Merk op dat het niet vreemd is dat je deze dingen voelt in deze situatie. Het is niet raar als je teleurgesteld bent dat het deze keer niet gelukt is. Daarom is het ook niet nodig om jezelf ertegen te verzetten. Accepteer dat je vorige studiejaar niet gegaan is zoals je misschien had gewild. Een negatieve ervaring uit het verleden, biedt geen garantie dat het in de toekomst weer mis zal gaan. Sterker nog, je kunt er veel van leren voor je nieuwe studie.

 

Ik ben niet mijn gedachten

 

Je bent niet je gedachten en je hoeft niet te doen wat je denkt. Ook al denk je soms ‘dit ga ik niet halen’ of ‘het gaat mij nooit lukken’, dat zegt niks over wie je bent. Dit noemen we defusie. Het concept van defusie wordt in dit filmpje heel helder uitgelegd:

 

 

Het kan best lastig zijn om dit concept meteen helemaal te begrijpen, dus kijk het filmpje gerust een paar keer. Merk op dat je bepaalde gedachten hebt en zie dat je ze niet bent. Het kan helpen om dit voor jezelf op te schrijven.

 

Dit kan je doen door op te schrijven wat je denkt, voelt en doet in een bepaalde situatie en wat de gevolgen zijn. Daarna probeer je op te schrijven wat je zou willen denken, voelen en doen en wat daarbij de gevolgen zouden zijn. Bijvoorbeeld: Je wilt een paper afschrijven. Daar heb je geen motivatie voor, omdat je huisgenoten een borrelavond organiseren. Dat begint over een half uurtje en je hebt nog zeker anderhalf uur werk te doen. Vorig jaar heb je je bsa niet gehaald, omdat je toen vaak koos voor de leuke dingen.

  • Wat je denkt: ‘ik wil heel graag naar de borrel avond’, ‘in een half uurtje krijg ik dat paper nooit af’ en ‘als ik nu opgeef, haal ik weer mijn studie niet’.
    wat je wil denken: ‘ik kan nu even doorzetten en straks genieten van de borrelavond’, ‘als ik in de UB ga zitten kan ik mij beter concentreren’ en ‘ik hoef niet te doen wat ik meestal doe, ik kan nu kiezen wat ik wil’.

  • Wat je voelt: irritatie naar jezelf dat het je niet lukt om gewoon te werken
    wat je wil voelen: gemotiveerd gevoel en blij met jezelf

  • Wat je doet: je blijft nog een half uur naar je scherm staren zonder succes. Je scrolt je facebooktijdlijn nog een keer langs en besluit uiteindelijk dat het nu toch niks meer wordt. Je gaat borrelen met je huisgenoten. De ochtend van de deadline typ je nog een stukje en lever je het paper in.
    wat je wil doen: in een uur en drie kwartier schrijf je het paper af in de UB en daarna geniet je van een gezellige borrelavond met je huisgenoten.

  • Wat het gevolg is: je krijgt een onvoldoende terug voor je paper en bent teleurgesteld dat je het niet gehaald hebt.
    wat je wil dat de gevolgen zijn: je bent trots dat je het paper hebt afgeschreven en levert het op tijd in.

Als het je is gelukt om te zien dat je jouw gedachten niet bent en je in dit moment kunt kiezen wat je wilt gaan doen, dan kan je gemakkelijker gaan doen wat je écht wilde doen.

 

Mindfulness

 

Mindfulness is simpel gezegd: bewustzijn van wat er op dit moment is, zonder te oordelen. Je merkt op wat je nu voelt en denkt en wat er om je heen gebeurt. Als je dat hebt opgemerkt, kan het zijn dat je daar van alles van vindt. De kunst is, om ook dat op te merken en het er gewoon te laten zijn. Alle gedachten, alle gevoelens, alle oordelen die je hebt: het mag. Het is niet goed of slecht dat je dat opmerkt, het is er gewoon. Dit mindful zijn, helpt je om rustig te blijven en overzicht te houden. Het kan je helpen om los te laten wat is geweest en je volledig te richten op waar je nu mee bezig wilt zijn. Wat je nu denkt, voelt en doet tijdens je nieuwe studie, is alles wat er nu is. Ook als je merkt dat je denkt aan gister of straks: dat is wat er nu in jouw hoofd speelt. Pas als je merkt dat je dat doet, kan je het ook even opzij zetten en je focussen op dat waar je mee bezig was.

Een kleine oefening om mindful te worden: neem vijf minuten de tijd om deze oefening te doen en zet daar eventueel een timer voor. Ga op een rustige plek zitten waar je niet gestoord kunt worden. Zet je voeten op de grond en sluit je ogen als je dat prettig vindt. Adem drie keer diep in en uit en voel of je ergens in je lijf spanning voelt. Je hoeft daar verder niets mee te doen, alleen te voelen wat je voelt. Richt vervolgens je aandacht op je ademhaling. Merk op waar in je lijf je jouw ademhaling voelt en blijf dat volgen. Je hoeft het niet te veranderen, alleen op te merken. Elke keer dat je merkt dat je (een) gedachte(n) hebt, richt je je aandacht weer op je ademhaling. Het is heel normaal dat je soms afdwaalt. Het enige wat je hoeft te doen is steeds je aandacht terug te brengen naar je ademhaling. Zo ga je door tot de tijd om is. Daarna kan je eventueel nog opschrijven wat je belangrijk vindt om te onthouden, zodat je daar niet meer over na hoeft te denken.

Meer over mindfulness:

Door te accepteren, in te zien dat je jouw gedachten niet bent en mindful bezig te zijn, kan je alles wat je tegenhoudt om je nieuwe studie te halen loslaten. Je stapt uit je negatieve spiraal en doet wat je werkelijk wilt doen. Blijft het nogal zweven voor je en wil je graag concreet aan de slag met je nieuwe studie? Je Student Coaches van Wakker bij Bakker helpen je hier graag bij!

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Please reload

Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren