Biertje!?

12 Sep 2017

Het nieuwe studiejaar is begonnen. Je bent weer vol goede moed om dit studiejaar goed te beginnen en om dit jaar écht naar alle colleges te gaan. Toch merk je dat, naast colleges, werkgroepen en andere verplichte activiteiten, je agenda snel weer gevuld staat met borrels, feestjes en andere sociale activiteiten. Dit hoort immers bij de introductietijd, hospiteren en clubvorming. En dit gaat uiteraard met een biertje (of 3..) gepaard, want ja drinken, dat hoort er natuurlijk bij.

 

 

Menig student drinkt wekelijks een avond teveel en wordt ’s ochtends wakker met een bonkend hoofd, een mond als schuurpapier en de gedachte: “ik drink nooit meer”, maar staat vervolgens diezelfde dag weer gezellig met een (herstel)biertje bij de volgende sociale activiteit. Drinken wordt onder studenten als normaal gezien, evenals dronken worden en het hebben van fikse katers. Je studietijd doorkomen zonder alcohol kunnen we ons eigenlijk niet eens voorstellen. Maar is al dat drinken eigenlijk wel zo goed voor je? Drinken studenten echt meer dan niet-studenten? En mòet je drinken tijdens je studententijd? Genoeg vragen om hier eens wat dieper op in te gaan.

 

 

Jawel, studenten drinken gemiddeld meer alcohol dan niet-studerende jongeren.

  • Studenten drinken gemiddeld 16 glazen alcohol per week (al zal dit met gemak ook op een avond gehaald worden).

  • Mannelijke studenten drinken gemiddeld 20 glazen alcohol per week.

  • Vrouwelijke studenten drinken gemiddeld 8 glazen alcohol per week.

  • Leden van studentenverenigingen drinken gemiddeld 23 glazen alcohol per week (jongens gemiddeld 27 glazen en meiden gemiddeld 12 glazen).

  • Niet-studerende jongeren drinken per week gemiddeld 10 glazen alcohol (jongens gemiddeld 13 glazen en meiden gemiddeld 7 glazen).

 

Dit, terwijl overmatig drinken wordt gedefinieerd als meer dan 21 glazen alcohol per week bij mannen en meer dan 14 glazen alcohol per week bij vrouwen. Het Trimbos instituut adviseert zelfs om niet meer dan één glas alcohol per dag te drinken met het liefst minimaal 2 stopdagen in de week (wat geldt voor zowel  mannen als vrouwen!). Dit staat dus in groot contrast met wat de gemiddelde student per week (of avond!) drinkt. Daarnaast is het niet onbelangrijk om te vermelden dat één standaardglas alcohol er anderhalf uur over doet voordat het in je lichaam is afgebroken. Van 16 glazen bier ben je dus 24 uur lang onder invloed. Een ander, minder leuk feit is dat alcohol veel calorieën bevat, er zitten ongeveer 100 kcal in een glas bier. Alcohol zorgt bovendien voor een vertraagde vetafbraak, waardoor je extra snel dik wordt..

 

Wat zijn andere risico’s van alcohol drinken?

  • Alcohol ontremd. Dit kan leuk zijn en is vaak de reden waarom men drinkt, maar kan ook leiden tot onverstandige keuzes, ruzies, agressief gedrag of onveilige seks.

  • Alcohol verstoort de werking van je geheugen. Je kunt een black out krijgen, wat betekent dat herinneringen in je korte termijn geheugen niet meer worden opgeslagen in je lange termijn geheugen. Daarnaast functioneert het lange termijn geheugen de volgende dag ook slechter. Het leren gaat veel moeilijker.

  • Door alcohol neemt je reactiesnelheid af. Ook is de blik op het midden van de weg gericht (tunnelvisie). Dit is gevaarlijk in het verkeer.

  • Voor de mannen: Alcohol verlaagt de afgifte van testosteron. Een erectie of zaadlozing krijgen gaat dan moeilijker.

  • Alcohol is slecht voor de nachtrust. Men denkt vaak dat je beter slaapt met een drankje op, maar dit is niet zo. Door alcohol slaap je sneller in, maar je wordt ook eerder wakker. Daarnaast beïnvloedt alcohol de REM-slaap waardoor je niet goed uitrust.

  • Drinken kan tot een kater leiden, ons vast allemaal wel bekend. En we weten ook dat dat geen pretje is.

  • Overmatig alcoholgebruik kan leiden tot een alcoholvergiftiging of out gaan. Dit is beide zeer schadelijk voor je lichaam.

  • Overmatig alcoholgebruik kan leiden tot sociale problemen. Je kunt je studie, werk, hobby’s en sociale contacten gaan verwaarlozen, wat op den duur tot steeds meer en grotere problemen zal leiden.

  • Je kunt aan alcohol drinken verslaafd raken. Dit betekent dat je steeds meer alcohol nodig hebt om het naar je zin te hebben of dat je niet meer kan genieten van een sociale activiteit zonder alcohol. Daarnaast kun je ook lichamelijk verslaafd raken aan alcohol, dit merk je als je steeds meer alcohol nodig hebt om het oorspronkelijke ‘lekkere’ effect van alcohol te bereiken of dat je last krijgt van ontwenningsverschijnselen als je niet drinkt.

 

Móet je drinken tijdens je studententijd?

 

Drinken klinkt zo onschuldig, maar brengt dus behoorlijk wat risico’s met zich mee. Best gek dan eigenlijk dat het tegenwoordig normaler is om wél te drinken dan om níet te drinken. Mocht je een drankje afslaan, is de reactie vaker: “Doe niet zo ongezellig!” of “Ah joh, eentje kan geen kwaad” dan dat het wordt afgedaan als iets gewoons. Studenten die niet drinken, noemen we vaak saai en ongezellig. Maar zijn zij ook echt saaier en ongezelliger? Nee. Bij alcohol drinken draait het grotendeels om het verwachtingspatroon dat je hebt van alcohol. Dus stel, jij verwacht dat je gezelliger en losser wordt van alcohol, dan is de kans groot dat je dit ook daadwerkelijk wordt als je een drankje neemt. Ook is het beeld dat men van alcohol heeft afhankelijk van de cultuur waarin je je bevindt. In de studentencultuur wordt alcohol gezien als iets normaals, iets positiefs en gezelligs en iets dat er echt bij hoort, dus dat maakt dat de gemiddelde student het niet meer dan normaal vindt om dagelijks een biertje (of 5) te drinken. De algemene opvattingen die de ronde gaan, maken zodoende dat alcohol er zo bij hoort in de studentencultuur en dat je gezien wordt als een outsider als je dit niet drinkt. Mochten er dus steeds meer studenten niet of nauwelijks drinken, zul je zien dat dit de sociale norm wordt onder de studenten en hoor je er juist níet bij of ben je juist ongezellig als je elke keer met een slok teveel op bij een borrel staat.

 

Betekent dit nu dat je niet meer mag drinken? Nee hoor. Maar het is zeker niet verkeerd om bewust met het drinken van alcohol om te gaan.

 

Je alcoholinname beperken. Hoe doe je dat?

  • Plan alcoholvrije dagen in. Probeer er een gewoonte van te maken dat je een paar dagen in de week niet drinkt.

  • Als je drinkt, probeer alcohol met fris/water af te wisselen. Dit scheelt ook voor de kater de dag erna!

  • Drink in tentamenperiodes of in periodes waarin je veel moet studeren niet of nauwelijks.

  • Als je niet wilt drinken, stel je omgeving op de hoogte zodat zij hier rekening mee kunnen houden en je niet in de verleiding brengen.

  • Drink voor plezier en ontspanning en niet om stress en achterliggende problemen weg te drinken. Let er wel op dat alcohol niet als een beloning gaat fungeren.

  • Wees je er bewust van het verwachtingspatroon dat je hebt van alcohol en de opvattingen die de ronde doen. Er is niets mis mee als je GEEN alcohol drinkt.

 

Om nog even af te sluiten met goed nieuws. Uit onderzoek blijkt dat na de studententijd, als het ‘grote-mensen leven’ begint, het alcoholgebruik van studenten weer daalt. Desalniettemin, blijf je bewust van de schadelijke effecten van alcohol en het plannen van één of meerdere alcoholvrije dagen in de week is helemaal geen slecht idee. Geniet, maar drink met mate ;)

 

Bronnen: CBS, www.alcoholinfo.nl, www.jellinek.nl, www.volksgezondheidenzorg.info

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!

Love in times of Corona

July 7, 2020

1/50
Please reload

Recent Posts
Please reload

Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren