Zo pitch jij in de elevator!

“Het gaat niet om wat je zegt, maar om hoeveel ruimte je laat.” Met een zin als deze zin kan je een elevator pitch openen. Vandaag de dag hebben we in onze drukke levens vaak veel te doen. Soms hebben we hierbij iemands hulp, toestemming of goedkeuring nodig voor om in die leuke commissie te komen, of een toffe klus te scoren. Meestal wanneer we in de positie komen om een sleutelfiguur te overtuigen dat die persoon ons echt even moet helpen, hebben we hier niet de tijd voor. En toch is het fijn om op een dergelijk moment iets te kunnen zeggen waardoor je jouw kansen vergroot. In dit soort situaties is de elevator pitch je grootste vriend!

Elevator pitch

De naam zegt het al: ‘elevator pitch’. Dit is een boodschap die je als zender gebruikt om een sleutelfiguur, de ontvanger, te overtuigen in een kort ritje met de lift. Een elevator pitch duurt daarom vaak niet langer dan dertig seconden. Maar hoe kan ik iemand in dertig seconden overtuigen? Een goeie elevator pitch is er niet op gericht om de ontvanger te overtuigen van jouw punt. In tegenstelling! Wanneer jij een elevator pitch tot z’n volle potentie wil laten komen is het belangrijk om je ontvanger een boodschap te geven die leuk, boeiend en smooth is om te horen. Op deze manier kan je de interesse bij de ontvanger wekken, waardoor je niet in dertig seconden je verhaal hoeft te doen, maar je een afspraak weet te versieren waarop je dertig minuten krijgt om je zegje te doen. Tel uit je winst!

De hook

Wanneer we inzoomen op de elevator pitch (EP), zien we dat deze uit drie onderdelen bestaat. Ten eerste de opening met de ‘hook’. Hiermee probeer je de aandacht van de ontvanger te trekken zodat jij je kort kan voorstellen. Het is belangrijk dat je hook kort en origineel is. Hierbij kan het helpen om je hook provocatief of zelfs tegen-intuïtief in te steken, door bijvoorbeeld te zeggen: “Kwaliteit is niet nodig”. Is de ontvanger nog steeds geïnteresseerd? Zo ja, ga door naar deel twee van de EP. Zo niet, stel de ontvanger een vraag. Weet je alsnog de aandacht te trekken, dan kan je alsnog je EP voortzetten. In het andere geval kan je beter niet je eigen tijd en die van de ontvanger verspillen.

Wat heb jij nodig en kan je betekenen?

In het tweede deel van de EP vertel je wat jij voor de ontvanger kan betekenen en wat jij nodig hebt. Het is hierbij belangrijk om kort en bondig te zijn, dus weet wat je te bieden hebt. In sommige gevallen lijkt het dat je zelf alleen maar iets wil vragen en niets te bieden hebt. Wees dan creatief en bied de ontvanger “een super leuk gesprek” met jou aan. En dan hebben we het nog niet eens over koffie of thee!

Het vervolg!

Tot slot de afsluiting, mocht je slachtoffer nog niet versiert hebben met een koffie of thee dan is het nu het moment om dit te doen. De truc van de EP is namelijk dat je het gesprek gaande blijft houden. Dus vraag aan de ontvanger of deze op een ander moment met je verder wil praten. Maak een vervolg afspraak en wissel contactgegevens uit. Als de ontvanger je laat weten dat deze zelf contact met jou op gaat nemen voor een afspraak, mag je vooral assertief zijn door te vragen binnen wat voor tijdsbestek de ontvanger weer van zich laat horen. Vervolgens kan jij aangeven dat je de ontvanger na dit tijdsbestek met liefde nog even belt, mocht deze jou toch vergeten zijn.

Et voila, je hebt een afspraak waarop je je goed kan voorbereiden en je de tijd en ruimte hebt om je verhaal te doen!

Bram Vink, Student Coach

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren