Hoe ga je om met minder energie: juist nu je het nodig hebt?

7 Dec 2017

De wekker gaat en je spiekt door een kiertje in de gordijnen. Het is pikdonker buiten. Je draait je liever nog even om. Herken je dit? Zodra de dagen korter worden, voelt het alsof je letterlijk uit een grot moet kruipen als je op wilt staan. Het is donker, koud en regenachtig buiten. Niet bepaald motiverend om lekker aan de slag te gaan. Maar het leven gaat door en je wilt heel graag een aantal studiepunten halen. De vraag is dus: Hoe ga je om met minder energie in de winter?

 

 

Opstaan


De eerste uitdaging is om dat bed uit te komen. Een goede manier om makkelijker op te kunnen staan, is om een routine voor jezelf te creëren. Dingen die je elke dag in dezelfde volgorde doet, zodat je niet hoeft na te denken. Coach Niels schreef hier al eerder een blog over hoe je je eigen ochtendritueel kunt creëren. Een andere tip is om jezelf vrijwel direct te belonen voor je eerste goede daad van de dag. Beloof jezelf zodra je bent opgestaan een lekker ontbijtje, een kwartiertje lezen in de krant of een goede kop koffie van de broodjeszaak om de hoek. Zolang het iets is waar jij blij van wordt, helpt het je om dat ene been uit bed te krijgen en dan volgt de rest vanzelf.

 

Blaadjes van de bomen


De bomen laten hun blaadjes vallen en de dieren bereiden zich voor op hun winterslaap. De natuur trekt zich terug om op te laden voor de lente. Helemaal niet gek dus dat jij diezelfde neiging hebt. Gebruik die vertragende vibe in je voordeel! Dit is het moment om terug te blikken op het afgelopen (half) jaar. Wat wilde je bereiken? En wat is daarvan gelukt? Hoe ver ben jij de berg op geklommen? Wat is er nog niet gelukt? En hoe is dat zo gekomen? De antwoorden op al deze vragen zijn waardevolle input voor jou om te gebruiken voor het nieuwe jaar. Zodra de krokussen weer boven de grond komen (eerder mag natuurlijk ook), kun jij ook weer vooruit kijken om te bepalen hoe je de rest van jouw route op de berg gaat voortzetten.

 

Beweeg


Net als in de zomer is het ook in de winter belangrijk om te blijven bewegen. Maar er bestaat een grote kans dat je daar helemaal geen zin in hebt. Dr. Erik Scherder legt uit hoe dat komt:

 

 

 

De oplossing is om het simpel te houden voor jezelf. Neem de trap (ook als je op de vierde verdieping les hebt), pak de fiets in plaats van de bus (die rijdt toch niet op tijd met slecht weer), doe 20 sit-ups als je net uit je bed bent gerold en neem een blokje om in de pauze. Door te bewegen stroomt er meer bloed en zuurstof naar je brein. Dat heeft een positief effect op je gemoedstoestand, je vermogen om zaken te onthouden en je vermogen om met creatieve oplossingen te komen. En dat kan jij heel gebruiken bij het studeren in de wintermaanden.

 

Licht in de duisternis


In de donkere maanden is het soms een uitdaging om licht te zien aan het einde van de tunnel. Vooral als je de hele dag binnen zit, zie je weinig daglicht. Een tekort aan daglicht kan er voor zorgen dat je vermoeid bent en je somberder voelt. Dit heeft te maken met de invloed van daglicht op de hormonen cortisol en melatonine. Volgens het voedingscentrum is het voor mensen die weinig buiten komen aan te raden om vitamine D te slikken. Een andere manier om je weer wat actiever te voelen is door gebruik te maken van lichttherapie. Je kan via een psycholoog behandelingen starten of zelf een lichttherapielamp aanschaffen voor thuisgebruik. Zit je krap bij kas? Als je zoet genoeg bent geweest dit jaar wil de kerstman je vast een handje helpen.

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Please reload

Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren