Hoe houd je jezelf in 2018 én daarna gezond (lichaam en geest)?

Als ik je vraag “Heb je vanmorgen gedoucht?”, zal je me mogelijk met vraagtekens in je ogen aankijken. En wanneer je deze vraag krijgt, gaat misschien de gedachte door je heen “stink ik dan?” of “natuurlijk, wat is dit voor een belachelijke vraag?”. Dat ons lichaam eten voor ons verteert en weer uitscheidt via de ontlasting is dagelijkse kost. Onszelf fysiek schoon houden is in de 21e eeuw vanzelfsprekend. Maar hoe vanzelfsprekend is het voor jou om jezelf schoon te houden op het niveau van wat je voelt (emotioneel) en wat je denkt (mentaal)?

 

Studeren kan moeizamer gaan als je emoties en gedachten vaak richten op een situatie in jouw leven waar ‘ruis op de lijn’ zit.

 

Het kan bijvoorbeeld zijn:

- dat je een ouder hebt die jou op een of andere manier altijd weet te triggeren waardoor je spanning/schaamte/angst/boosheid voelt tussen jullie twee.

- Of een studiegenoot die jou en je projectgroepje in de steek laat, waardoor je met een machteloos gevoel achterblijft.

Je hebt een eindeloze lijst aan varianten waarbij minder positieve gevoelens/gedachten worden ervaren als je aan deze beladen situatie of persoon denkt.

 

We zijn allemaal erg goed om te doen alsof we prima met de ‘ruis op de lijn’ om kunnen gaan of doen alsof het niet bestaat. De analogie die ik geef voor het onderdrukken van deze ruis (een energie zuigende emotie/gedachte die steeds terugkeert), is die van het onder water drukken van een voetbal met één hand. Dit kun je namelijk een lange tijd vol houden, maar na een langere tijd word je hier moe van. Je kan wel de andere kant opkijken en doen alsof het er niet is, maar dan heb je mogelijk ‘ineens’ gevoelens van vermoeidheid. Om de voetbal gevuld met emoties (= energy in motion) onder water gedrukt te houden, eist het zijn tol ook op fysiek niveau.

 

Voor sommige mensen is dit genoeg om in actie te komen en ‘de ruis van de lijn’ te willen halen. Ze gaan kijken naar wat zo’n grote energieverbruiker is in hun leven. De voetbal wordt niet langer meer onder water gedrukt en komt boven. Dit kan voor vele studenten een eng proces zijn omdat ze niet precies weten wat er boven komt; angst voor het onbekende. Ondanks deze angst, is het wel zeer waardevol (om met begeleiding van je student coach, die jou super hard aanmoedigt) wél de dappere stappen richting het onbekende te zetten.

 

Waarom is het waardevol deze stappen te zetten?


Heel simpel; vanwege het motief waarom je iets wél OF niet zou doen. Laten we daar eens naar kijken in een zwart/wit voorbeeld (in de praktijk ligt dit uiteraard genuanceerder).

De reden dat je de voetbal onder water gedrukt houdt, is vaak een motief wat je juist géén kracht wilt bij zetten.

 

1. Aan de ene kant kan je naar een angst luisteren, waardoor je het meer waarde toekent en de angst in stand houdt.

 

2. Daartegenover kan je de angst recht in de ogen kijken en er door heen prikken. Wat vertellen jij jezelf in je hoofd wat waar is en hoe waar is het als je het in de wereld gaat uittesten (er door heen gaat prikken)?

 

Ik zie cliënten die denken dat ze hun studie nooit zullen halen en anderen die denken dat niemand ze aardig zal vinden. Als we naar die angsten gaan kijken komen we tot de rationele conclusie dat ze niet altijd waar zijn. Maar het gevoelsmatige deel in ons zegt dat ze heel waar zijn. En met deze conflicterende gedachten en gevoelens mogen we dan aan de slag. Ik zet mijn cliënten aan het werk om deze gevoelens uit te dagen ‘hoe waar ze zijn’. Om vervolgens zelf te realiseren dat het een illusie van angst was. Geen hulpverlener kan je dit laten realiseren, alleen jijzelf. En het resultaat is… bevrijdend!

 

“Een leugen op zichzelf staand heeft geen kracht. Pas op het moment dat we toestemmen erin te geloven krijgt het leugen macht” – Roos-Veerle Krijnen

 

Wat nu te doen?

 

Een tip van Student Coach Roos: “Merk je dat je aandacht vaker gaat naar een situatie in jouw leven dan dat je zou willen? En wanneer je aan deze situatie denkt genereert het minder leuke gevoelens en gedachten? Dan zou ik je aanraden om een houding aan te nemen van nieuwsgierigheid en te onderzoeken waarom je aandacht steeds die richting op wordt getrokken. In plaats van veel energie te stoppen in het wegkijken van de onder water gedrukte voetbal, stap je in je dappere energie. Het kan helpen om hardop tegen jezelf te zeggen “ik kan ‘…..’ onder ogen komen en ik vertrouw op mijzelf dat ik in harmonie kan omgaan met wat het leven op mijn pad brengt”. Zodoende ga je door de uitdagende situatie heen in plaats van met je hakken in het zand er tegen aan te hikken. Daarna kan je de energie die je voorheen gebruikte om de voetbal onder water te houden gebruiken voor meer constructieve dingen in je leven die jij graag aandacht wilt geven!

 

Je kunt met bovenstaande oefening gelijk aan de gang gaan door gedurende 1 minuut alles op een papier op te schrijven waar bij jou de ruis op de lijn zit. Wanneer krijg jij een onbehaaglijk gevoel wanneer je denkt aan een bepaalde situatie of bepaald persoon?

 

Theorie!

 

Merck Manual (wereldwijd het meest geraadpleegde medische naslagwerk, wat je waarschijnlijk wel kent als je geneeskunde studeert) zegt: “De krachtige wisselwerking tussen lichaam en geest beïnvloedt de gezondheid van de mens. Het spijsverteringsstelsel wordt nauwgezet door de hersenen bestuurd. Depressiviteit en angstgevoelens hebben een ingrijpende werking op het functioneren van dit systeem. Sociale en psychische stress* kunnen tal van aandoeningen veroorzaken of verergeren, bijvoorbeeld diabetes mellitus, hoge bloeddruk en mogelijk ook multiple sclerose. Het relatieve belang van psychische factoren loopt echter uiteen bij mensen met dezelfde aandoening. De meeste mensen geloven intuïtief of uit persoonlijke ervaring dat emotionele stress (ook ernstige lichamelijke aandoeningen kan veroorzaken of het verloop ervan kan beïnvloeden. De precieze werking van deze stressfactoren is niet duidelijk. Wat duidelijk is dat emoties lichamelijk functies kunnen beïnvloeden zoals je slaap, bloeddruk, hartslag, transpiratie, maagsappenafscheiding en stoelgang.  De wisselwerking tussen lichaam en geest werkt twee kanten op. Psychische factoren kunnen bijdragen tot het ontstaan of de verergering van tal van lichamelijke aandoeningen, maar omgekeerd kunnen lichamelijk aandoeningen ook iemands denkwijze of stemming beïnvloeden.”

 

Hoe die communicatie tussen lichaam en geest werkt is naar mijn idee iets dat ieder voor zichzelf mag ontdekken. Een leuke puzzel die je zelf mag leggen en af en toe hulp bij kan vragen (je Wakker bij Bakker coach). De ingang is je bewustzijn. Of je nu eerder bewust bent van de fysieke aspecten of je emoties en/of gedachten…. Luister ernaar! Laat de voetbal boven water komen, kijk ernaar en gebruik je creativiteit om zo goed mogelijk met een uitdagende situatie om te gaan. Wellicht ben je jezelf dankbaarder dan ooit!

Dus wie weet in een nieuw paradigma beantwoorden we de vraag “heb je gedoucht?”, dan met “ja, fysiek maak ik mijzelf schoon en daarnaast houd ik mijzelf ook schoon van sociale en psychische stress (emoties en gedachten)”.

 

* een mogelijke voetbal die je onder water gedrukt houdt

 

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts