Concentratie optimalisatie!

5 Mar 2018

De tentamens komen er alweer in rap tempo aan. Het is niet altijd makkelijk de boeken weer geconcentreerd in te duiken. Door de leuke dingen in het dagelijks leven ben je soms vermoeid en door je telefoon ben je snel afgeleid. De hoogste tijd voor wat concentratie tips om die boeken weer te lijf te gaan! Probeer de volgende tips de aankomende weken toe te passen:

 

  • Weten wanneer je wat doet zorgt voor rust in je hoofd. Als stappen concreet en behapbaar ingeplant zijn, kun je de concentratie beter opbrengen. Schrijf kleine andere dingetjes even op, zodat je maximaal gebruik kan maken van je werkgeheugen tijdens het studeren.

 

  • Gebruik de Pomodoro time-management techniek. Plan concreet in wat je gaat doen in een twee uur durend tijdsbestek. Deel die twee uur vervolgens ongeveer als volgt in: 5 minuten inkomen (concentratie is een beetje een dieselmotortje waar je wat tijd voor moet nemen voordat het op gang komt) , ga dan 25 minuten bezig, daarna 5 minuten afstand nemen (hierdoor kan de stof bezinken en valt het in het grotere plaatje), dan weer 25 minuten bezig, 5 minuten afstand nemen …. Herhaal dit 4 keer. 

 

  • Pauze: Ga na elk blokje studeren even een belonende pauze inlassen. Een wandeling, lunch, sport of koffietje met een vriend bijvoorbeeld. Hierdoor laden je positieve stoffen, zoals dopamine, serotonine en endorfine op voor je motivatie en neemt je concentratie vermogen weer toe. Ook zullen stresslevels juist afnemen, ondanks dat dit even wat tijd in neemt.

 

  • Het beste kun je de stof vooraf aan een college doornemen en vragen op te stellen bij de stukken die je niet begrijpt. In het college hoop je antwoord te krijgen op je vragen. Eventueel onbeantwoorde vragen kun je met medestudenten of docenten bespreken. Op deze manier ben je goed betrokken bij wat er besproken wordt. Onderwerpen die je al wel dacht te begrijpen kun je nog bijschaven door de informatie in de colleges, maar zullen waarschijnlijk bevestigd worden. Hierdoor krijg je meer vertrouwen in je kennis. Ook kun je je concentratie iets laten zakken bij de onderwerpen die je al begreep. Zo kun je je aandacht tijdens het college gericht gebruiken voor de moeilijkere onderwerpen!

 

  • Studieruimte: studeer liever niet op je kamer als je bed ook duidelijk in de kamer staat. Je hoofd kan moeilijk onderscheiden of het moet opletten of slapen. Studeer je wel thuis, zorg dan dat er een kast of andere afsluiting ten opzichte van het bed is. Experimenteer eens met een bibliotheek, faculteitsruimte of koffietentje om te kijken waar je je het beste kan focussen.

 

  • Sport: Door te sporten maak je serotonine, dopamine en endorfine aan en blijf je ontstappen, gemotiveerd en geconcentreerd. Heb je bijvoorbeeld een tentamen of meerdere colleges gehad en moet je daarna door met studeren, sport dan even tussendoor. Eventueel kun je dit vervangen met een wandeling in de natuur of een paar oefeningen (bijvoorbeeld middels de 7-minute workout app).

 

  • Meditatie kan ook zeer goed helpen bij het opbouwen van je motivatie, energie en concentratievermogen. Het helpt ook bij stressverlaging. Klik hier voor een eenvoudige meditatieoefening. Deze zijn ook via apps te beluisteren, zoals Omvana of Headspace. 

 

  • Slapen: Goede nachtrust is ook belangrijk. Houd een vast ritme aan in de tentamenperiode en sluit de dag af met een avondritueel: kijk twee uur voor het slapen niet meer naar schermen in verband met de aanmaak van Melatonine (je wordt anders minder moe) en om dezelfde reden liever kaarslicht, dan normaal licht. Verder liever geen alcohol, sigaretten, koffie of cafeïne-houdende dranken in de avonduren, want deze middelen houden je ook wakker.

 

  • Doe je telefoon het liefst weg of op vliegtuigstand. Het blijft een verslavend apparaat en dit kan je behoorlijk afleiden. Ook kun je een app als Forest installeren, welke je confronteert met je telefoongebruik. Leg een briefje naast je telefoon. Turf een streepje elke keer als je naar je telefoon kijkt. Zo word je geconfronteerd met hoe afleidend dit apparaat is en leg je het makkelijker weg. Je kunt tegenwoordig de telefoon filteren van blauw licht. Stel dit standaard in.

 

Hopelijk helpen deze tips je om met een frisse blik de stof tot je te nemen! Wij wensen je in ieder geval succes met de voorbereidingen!

 

Niels Bakker, Student Coach bij Wakker bij Bakker

 

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts