Werkt studeren met instrumentale achtergrondmuziek beter?

22 May 2018

Misschien herken je het wel, misschien ook niet: de eeuwige discussie onder studenten of je wel of niet beter studeert wanneer je achtergrondmuziek aan hebt staan. Iedere student heeft hier zo zijn eigen mening over. De een zweert erbij om muziek aan te hebben, terwijl de ander juist liever geen geluid om zich heen heeft. Buiten persoonlijke voorkeuren zijn er ook verschillende bronnen die studenten tips geven over het studeren. Zo wordt er bijvoorbeeld beweerd dat instrumentale achtergrondmuziek een positief effect zou hebben op studeren. Maar is dit eigenlijk wel het geval?

 

Eerst even een stukje achtergrondinformatie, want waar komt het idee dat muziek een positieve invloed op studeren zou hebben nu eigenlijk vandaan? Eén van de eerste grote onderzoeken hiernaar werd uitgevoerd door Rauscher, Shaw & Ky (1993). Tijdens dit onderzoek werd bestudeerd of het luisteren naar muziek van Mozart invloed zou hebben op de score voor een ruimtelijke beredeneertest. Wat bleek? Jongeren die eerst naar een stuk van Mozart luisterden scoorden hoger dan jongeren die dit hadden gedaan. Dit fenomeen kwam later bekend te staan als het ‘Mozart-effect’. De uitkomst van dit onderzoek werd wereldwijd gedeeld. Uiteindelijk bleek het Mozart-effect niet toepasbaar te zijn op iedere situatie, en was deze alleen gebonden aan het ruimtelijk beredeneren binnen een bepaalde tijd. Het Mozart-effect bestaat dus niet wanneer we kijken naar algemene intelligentie. Voor (en na) deze studie van Rauscher, Shaw & Ky (1993) zijn er nogal wat andere onderzoeken gedaan naar dit onderwerp. Uit al deze onderzoeken valt, helaas, geen eenduidige conclusie te trekken: ze spreken elkaar juist tegen.

 

Furnham en Bradley (1997) stelden dat persoonlijkheidskenmerken wel eens zouden kunnen zorgen voor deze tegenstrijdige resultaten. Persoonlijkheidskenmerken spelen namelijk een belangrijke rol met betrekking tot studeren. Introverte mensen hebben namelijk minder prikkels nodig om een optimaal niveau van presteren te bereiken. Voor extraverte mensen ligt dit net iets anders: zij hebben namelijk meer prikkels nodig om dit niveau te bereiken. Introverte mensen zullen dan ook sneller kiezen voor een rustige werkplek, zoals een bibliotheek, waar extraverte mensen sneller een plek zullen opzoeken met meerdere afleidingen, en dus meer prikkels. Proefpersonen werden ingedeeld op basis van hun score op de Eysenck vragenlijst (1975). Hierna luisterden ze naar popsongs. Het resultaat? De introverte groep scoorde slechter op de geheugentest die na 6 minuten werd afgenomen in vergelijking met de extraverte groep. De conclusie van dit onderzoek is dus als volgt: muziek heet een negatief effect op het opslaan van informatie voor introverte personen. We kunnen alleen niet zeggen dat enkel muziek de oorzaak is voor het slechter presteren op de geheugentest. Zo hebben introverte en extraverte personen beide een andere manier van studeren. De eindconclusie van het onderzoek is dat er weinig bewijs is dat de aanwezigheid van achtergrondmuziek een positief effect heeft op de effectiviteit van studeren. Wel wordt het duidelijk dat achtergrondmuziek de prestaties van introverte mensen eigenlijk altijd negatief beïnvloedt.

 

Buiten je persoonlijkheidskenmerken en manier van studeren spelen wellicht andere factoren ook een grote rol. Zo kan het type muziek zelf een enorme rol spelen: is het rustgevende muziek, of juist oppeppend? Ook je directe omgeving is van invloed. Studeer je bijvoorbeeld in een enorm rustige omgeving met zachte achtergrondmuziek of is de omgeving zelf ook al vol prikkels? Het blijft dus enorm onduidelijk wanneer muziek tijdens het studeren zou helpen en wanneer niet.

Maak voor jezelf een beslissing of achtergrondmuziek voor jou wel of niet helpt. We kunnen je gelukkig wel voorzien van een aantal do’s en don’ts.

 

Do’s!

  • Maak een playlist met nummers waarvan jij het gevoel hebt dat deze je niet afleiden, maar juist de stilte om je heen opvullen en je meer focus geven op je project.

  • Kies voor één genre wanneer je een playlist aanmaakt. De nummers moeten wel bij elkaar passen, anders raak je afgeleid.

  • Je kunt ervoor kiezen om een standaard playlist van Spotify op te zetten. Deze kun je per genre vinden. Let wel op: wanneer je geen Premium account hebt, zul je tussendoor reclames horen, en dit werkt juist afleidend. Maak dus geen gebruik van Spotify wanneer je geen Premium account hebt.

  • Zet je achtergrond muziek nooit te hard. Je moet de muziek kunnen horen tijdens het studeren, maar het moet niet overheersend worden, want dan werkt het juist averechts.

Don’ts!

  • Zet geen radio op! Reclames en dj’s kunnen namelijk enorm afleiden. Daarbij worden er veel verschillende muziekgenres achter elkaar afgespeeld op de radio, waardoor je niet in je focus blijft.

  • Zoek niet te lang naar goede nummers voor in jouw playlist. Hiermee verspil je alleen maar meer tijd.

  • Zet geen playlist aan met alleen maar bekende nummers. Wanneer je een bekend nummer hoort, zal je snel geneigd zijn om mee te zingen/neuriën, waardoor je focus van het studeren verschuift naar de muziek. En dit wil je voorkomen.

 

Studeer jij het liefst met of zonder muziek aan? Wij zijn erg benieuwd!   

 

Sharon Damen, Student Coach

 

 

Referentie 1:

Rauscher, F. H., Shaw, G. L., & Ky, C. N. (1993). Music and spatial task performance. Nature, 365(6447), 611.

 

Referentie 2:

Furnham, A., & Bradley, A. (1997). Music while you work: The differential distraction of background music on the cognitive test performance of introverts and extraverts. Applied cognitive psychology, 11(5), 445-455.

 

Referentie 3:

Eysenck, H. J., & Eysenck, S. B. (1976). Eysenck personality questionnaire. Educational and industrial testing service.

 

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Please reload

Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren