Eerste hulp bij presentatiestress

5 Jun 2018

Als je wel eens aan anderen verteld hebt dat je presenteren vervelend vindt, dan heb je vast deze tips al gehoord: bereid je presentatie voor, oefen het eens voor de spiegel, vraag je huisgenoten of je mag oefenen voor ze, let op je stemgebruik en op je ademhaling. Hele fijne tips, maar wat als je dat allemaal geprobeerd hebt en het nog niet lukt? Of wat als je helemaal geen zin hebt om aan anderen te vertellen dat je presenteren soms lastig vindt? In deze blog lees je meer praktische tips om te zorgen dat je ontspannen kan presenteren. We hebben de tips voor je ingedeeld in de verschillende momenten rond de presentatie.

 

1. Slapen de nacht voor de presentatie
Als je in je hoofd veel bezig bent met wat je de volgende dag wil of moet zeggen, dan kan het zijn dat je slecht slaapt van te voren. Blijven liggen en nadenken is meestal niet de weg naar een goede nachtrust op dat moment. Onze tip: schrijf alles wat er in je hoofd spookt op. Alle to-do’s, alle zinnen die je wil zeggen; ook als het niet met je presentatie te maken heeft. Door het op te schrijven, weet je brein dat het je er niet aan hoeft te herinneren, omdat je het terug kan lezen. Daarna kan je andere slaaptips toepassen zoals: doe een ademhalingsoefening, zet je elektronica (het liefst een uur voordat je gaat slapen) uit en doe elke avond hetzelfde ritueel voordat je naar bed gaat.

 


2. Vlak van te voren
Vlak voor de presentatie kan de spanning behoorlijk toenemen. Je voelt je ademhaling al versnellen en je hartslag gaat omhoog. Of je krijgt juist zweethandjes en voelt spanning in je schouders. Neem in zulke gevallen een momentje voor jezelf. Ga voor je presentatie even naar het toilet of de gang. Haal daar een paar keer diep adem. Voel wat er in je lijf en in je hoofd gebeurt. Schrijf eventueel nog iets op wat in je hoofd dwaalt. Door bewust aandacht te besteden aan de spanning die je voelt, zal je meer kunnen ontspannen. Werkt het niet (direct)? Onthoud dat spanning er ook bij hoort. De hormonen die horen bij spanning en zenuwen zijn bedoeld om je scherper te maken.
We hebben vaak het idee dat we niet bang moeten zijn. Juist dat zorgt voor meer spanning. Door te accepteren dat de zenuwen erbij horen, kunnen je zenuwen minder in de weg zitten. Dit filmpje legt dat heel kort en bondig voor je uit:

 

3. Tijdens
Als je je onzeker voelt tijdens de presentatie kan je je brein een beetje voor de gek houden om je zelfverzekerder te voelen. Dit doe je door zogenoemde ‘power-poses’ aan te nemen (D.R. Carney, A.J.C. Cuddy and A.J. Yap, 2010). Wanneer je met je benen dicht bij elkaar staat en ingezakte schouders hebt, geef je onbewust het signaal aan anderen (en aan je eigen lichaam) dat je jezelf onzeker voelt. Ga daarom met je benen ietsje uit elkaar staan, ongeveer op heupbreedte. Zet je schouders recht boven je heupen en houd je armen losjes langs je lijf of gebruik ze om je verhaal kracht bij te zetten. Voor je presentatie kan je armen in je zij zetten of uitstrekken boven je hoofd. Zo bereid je je lichaam met een powerpose voor op meer zelfvertrouwen.

Om meteen de aandacht van je publiek te trekken, kan je beginnen met een vraag om de interactie met het publiek aan te wakkeren. Ook tussendoor kan je vragen stellen om de aandacht erbij te houden. Je kunt er voor kiezen om de vragen hardop te laten beantwoorden of juist mee te geven om voor zichzelf over na te denken. Als het publiek hardop een antwoord geeft, probeer dan het antwoord te koppelen aan wat jij zelf wilde overbrengen. Daardoor gaat de inhoud van jouw verhaal meer leven in de praktijk van het publiek.

Zorg daarnaast dat je goed weet wat het belangrijkste punt is dat je over wilt brengen en stel dat punt centraal in je presentatie. Dat kun je doen door een stilte te laten vallen nadat je de belangrijkste punten hebt verteld. Daarmee geef je jezelf gelijk een pauze, voordat je het punt toelicht of overgaat naar het volgende. Daarnaast kan het helpen om te benoemen wat je zelf interessant vindt aan het onderwerp. Zo straal je uit naar het publiek dat je het onderwerp zelf ook interessant vindt, waardoor zij hun aandacht er beter bij houden.

5. Achteraf
Na afloop van je presentatie kan je weinig meer doen aan de stress die je hebt ervaren. Wat je wel kunt doen is reflecteren op je presentatie, zodat je kunt leren van de ervaring voor een volgende presentatie. Stel jezelf vragen zoals: Wat ging er goed? Wat vond je lastig? Wat voelde en ervaarde je tijdens de presentatie? Welke gedachte(s) had je op dat moment? Welke feedback kreeg je van anderen? Door stil te staan bij deze vragen en de antwoorden, kan je leren van de ervaring voor een volgende presentatie. Of het nu goed of minder goed ging, er valt altijd iets te leren.


Toch nog last van stress bij het presenteren? Je mag altijd één van onze coaches om hulp vragen.

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!

Love in times of Corona

July 7, 2020

1/50
Please reload

Recent Posts
Please reload

Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren