Hoe om te gaan met hoogsensitiviteit? (Tips and trics)

27 Nov 2018

Merk jij dat jouw energie vaak sneller op is dan die van de mensen om je heen? Bij ongeveer 1 op de 5 mensen is dat het geval: ze zijn sneller overprikkeld en moe, zonder dat daar een duidelijke aanleiding voor lijkt te zijn. In 1996 deed psycholoog Elaine R. Aron onderzoek naar deze mensen en introduceerde zij de term ‘hoogsensitief’. In deze blog staat hoogsensitiviteit onder studenten centraal en geven we je een aantal tips en trucs om vooral de voordelen van hoogsensitiviteit te ervaren.

 

Want die zijn er genoeg! Aron benadrukt de vele positieve eigenschappen die verbonden zijn aan hoge gevoeligheid: deze mensen hebben vaak een groot inlevingsvermogen, voelen snel aan of er iets mis is met iemand en kunnen de sfeer in een ruimte relatief snel inschatten. Maar in deze eigenschappen ligt ook direct een valkuil: soms komen andermans emoties en ervaringen dusdanig binnen, dat ze er stress en vermoeidheid van ervaren. Als hoogsensitief persoon is het dus belangrijk om zo goed mogelijk je grenzen te leren bewaken.

 

Prikkelverwerking


Alle gebeurtenissen om ons heen komen tot ons in de vorm van prikkels. In de psychologie spreekt men daarom van ‘prikkelverwerking’. Je hersenen nemen de prikkels op en verwerken ze. Elk brein verwerkt de binnengekomen informatie een beetje anders. Het verwerken van die constante toestroom van nieuwe prikkels kost bij hoogsensitieve mensen veel energie, want ze ervaren de prikkels intenser en het verwerken ervan duurt langer dan bij anderen. Psycholoog Elaine R. Aron stelt dat hoogsensitiviteit een aangeboren conditie is. Onderzoek laat zien dat het evenveel voorkomt bij verschillende seksen.

 

Bron: Mel Ishkhanian

 

Wat betekent hoogsensitiviteit in deze maatschappij?


In onze westerse maatschappij worden we overdonderd met prikkels. Daarnaast wordt er veel druk gelegd op de schouders van studenten. Het kan een uitdaging zijn om met deze druk en prikkels om te gaan. Studenten die hier tegen aan lopen, lopen het risico erg vermoeid te raken. En dat is zonde! Want de studententijd is juist een tijd in je leven met veel leuke en mooie gebeurtenissen. Zodra je weet hoe je met je gevoelige prikkelverwerking om kan gaan, kan je het naar je eigen hand zetten en vooral de voordelen hiervan ervaren.

 

Maar hoe doe je dat?

Er zijn een paar oefeningen die je helpen om je even af te sluiten voor je omgeving. Ook als je je niet herkent in hoogsensitiviteit, kunnen deze oefeningen je helpen meer inzicht te krijgen in je energiepeil in je dagelijks leven.  

 

Oefening 1.

 
Schrijf op welke activiteiten je energie geven.  Mocht je dit nog niet zo goed weten, monitor dan een week lang je energieniveau na elke activiteit. Hoe voelde je je na college? En na een weekenduitje? 

 

Oefening 2.
Zodra je inzicht hebt in welke activiteiten je energie geven en welke je energie kosten pak je je agenda erbij. Bekijk de aankomende week en analyseer welke activiteiten de meeste energie zullen kosten. Plan daarna een rustmoment. Behandel dit rustmoment als een afspraak met een ander: daar plan je ook niets overheen. Bedenk dat frequentie boven duur gaat: het werkt beter om vaker kort rustmomentjes te pakken, dan bijvoorbeeld enkel in het weekend.

 

Oefening 3.
Soms zijn drukke situaties niet te vermijden, bijvoorbeeld op een druk feestje of tijdens feestdagen in de stad. Dan kan het fijn zijn om de volgende oefening te doen, om te voorkomen dat je overspoeld wordt door de prikkels. Voor deze oefening heb je je verbeeldingsvermogen nodig. Beeld je in dat je in ‘een gouden ei’ zit, dat onnodige prikkels tegenhoudt. Dit hoeft niet per se een ‘ei’ te zijn, gebruik vooral je eigen verbeelding om iets te vinden wat bij jou past. Het gaat immers om wat voor jou werkt. Zo heb je je eigen beschermingsveld tijdens hectische momenten.  

 

Oefening 4.
Een van de voordelen van hoogsensitiviteit is het intenser kunnen genieten van muziek, natuur en kunst. Laat je hoog sensorisch vermogen even helemaal toe wanneer je een mooi liedje luistert of tijdens een wandeling. Je zal merken dat je daar ook energie van krijgt.

 

Ten slotte: wees niet gefrustreerd als het je niet in een keer lukt. Zie het als een leerproces dat je met vallen en opstaan zal leren doen.

 

Mocht je je herkennen in deze blog en meer informatie willen, neem dan gerust contact met ons op.

 

Geraadpleegde literatuur

Psychologie magazine (2018). 9 vragen over hoogsensitiviteit . Verkregen op 1 november, 2018 van https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/9-vragen-hoogsensitiviteit/

 

Omgaan met hoogsensitiviteit: praktische tips van een expert (z.d.). Verkregen op 1 november, 2018 van http://www.womenshealthmag.nl/Health/tips-hooggevoelig-expert-hoogsensitiviteit

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!

Love in times of Corona

July 7, 2020

1/50
Please reload

Recent Posts