Waarom mediteren je studentenleven een upgrade geeft

Op een zeilboot op het grote barrière rif van Australië ben ik begonnen met mediteren. Puur uit noodzaak omdat ik zo ongelukkig was. Ik had toegezegd om met een man (die 2x mijn leeftijd was) 5 maanden te gaan zeilen naar de meest afgelegen plekken van dit prachtige kleurrijke rif. Maar hij bleek nog een andere agenda te hebben waaraan ik niet wou voldoen. Het gevoel geen vrijheid te hebben, de gedachte ‘hier wil ik niet met jou zijn en zeker niet met je nieuwe agenda’ maakte dat ik destijds een ongelukkig gevoel had. Door meditatie merkte ik dat ik ontspanning kon ervaren in een gespannen situatie. Ik werd me er voor het eerst bewust van dat ik mijn zorgen even uit kon zetten en me kon verbinden met iets wat groter was dan ik zelf. Ik ervoer een gevoel van ‘alles komt goed’.

 

 

Wat is meditatie?

Het woord ‘meditatie’ valt deze dagen steeds vaker. Maar wat is het?

Vaak wordt het geassocieerd met een spirituele beoefening van een monnik. Naast het ascetische plaatje zijn er ontzettend veel beroemdheden die mediteren. Topsporters die zeggen baat te hebben bij mediteren voor hun focus (bijvoorbeeld Michael Jordon). CEO’s die vertellen hun innovatie en creativiteit scherp te houden door middel van meditatie (Russell Simmons en vroeger ook Steve Jobs).

 

Algemeen gezegd, de eerste stap om te mediteren vereist een gecontroleerde manier van je aandacht richten. Je kiest in meditatie waar je je aandacht op richt voor een bepaalde tijd en vervolgens voer je je meditatie uit. De meer gevorderde fases van meditatie kan je definiëren als een gecontroleerde expansie van je geest (in tegenstelling tot sommige drugs die een ongecontroleerde expansie van je geest als gevolg hebben).

 

“Knowing that stillness is the space where all creative expression, peace, light, and love come to be, is a powerfully energizing, yet calming experience.” - Oprah Winfrey

 

 

Het doel van meditatie

Het is vreemd dat sommige mensen totaal geen aandacht geven aan hun gedachten. Terwijl juist onze gedachten zoveel bepalend zijn in hoe we ons voelen en gedragen. Gedachten zijn zo’n groot deel van ons zijn, dat we ze voor ‘normaal’ aanzien. Om dit maar even te illustreren, probeer terwijl je deze blog leest maar eens te stoppen met denken. Stop met denken, op dit moment, sluit je ogen en stop met denken…Wanneer je dit geprobeerd hebt zal je merken dat je geest een eigen leven leidt.

 

Er zijn twee delen van de geest. Een deel dat onder controle is van de bewuste geest en een deel dat valt onder de onderbewuste geest. Voor de meeste mensen valt de onderbewuste geest niet onder controle van de wil. Je kan dan niet zomaar controleren wat in je bewuste geest terecht komt.

 

Een van de doelen van meditatie is om controle te verkrijgen over het onderbewuste deel van de geest. Zou je hierin slagen, dan heb je een mate van ‘self-mastery’ te pakken. Praktisch gezien houdt dit in dat je kan slapen zonder pieker gedachten, efficiënt en geconcentreerd kan studeren, weet wat je prioriteiten zijn, stressbestendig bent en een balans vindt tussen studeren enerzijds en het plezier van het studentenleven anderzijds.

 

“Praktisch gezien houdt dit in dat je kan slapen zonder pieker gedachten, efficiënt en geconcentreerd kan studeren, weet wat je prioriteiten zijn, stressbestendig bent en een balans vindt tussen studeren enerzijds en het plezier van het studentenleven anderzijds. Doen, denken en voelen is in balans in jou leven”

 

 

Waarom zou je controle willen over je gedachten?

Je gedachtenproces wordt voor een groot deel aangestuurd vanuit de onderbewuste geest, maar het kan ook gecontroleerd worden door de bewuste geest. Dit kun je misschien wel herkennen als je piekert. Wanneer je geen aandacht schenkt aan je piekergedachten, kunnen deze gedachten van de ene naar de andere pieker gedachte schieten zonder enige moeite (vaak ervaren als een negatieve spiraal). Een enorme afleiding en beperking voor bijvoorbeeld je concentratie.

 

Leg jij je erbij neer dat je slachtoffer blijft van je eigen gedachten voor de rest van je leven?

 

Daar kijk ik als psycholoog en yoga/meditatie docent wat anders tegenaan. Om sterkere spieren te krijgen, gaan we naar de gym. Zo geldt dit ook voor het trainen van je mentale spier (aandacht). Meditatie is een manier om je brein naar die gym te brengen, waarin een van de meest krachtige voordelen van meditatie de beïnvloeding is over de onderbewuste geest. Zo kun je oud verdriet verwerken van je eerste relatie die op de klippen liep. Kan je zonder faalangst studeren. Hoef je niet bang te zijn dat je buiten je jaarclub wordt gesloten. En zo kun je nog veel meer ‘bagage’ die je in je eerdere levensjaren hebt opgelopen welke je vandaag de dag in de weg zit op de juiste manier aandacht schenken.

 

 

 

Meditatie en ademen

Ademhalen gebeurt automatisch (gelukkig maar;)) en is normaal gesproken onder de controle van de onderbewuste geest. Dit verklaart waarom zoveel disciplines gebruik maken van de ademhaling tijdens meditatie.  Door bewust je ademhaling te controleren, zal het je onbewuste geest spiegelen. Ademhalen vormt daarom een link tussen de bewuste en onderbewuste geest. Wanneer je leert om je adem te controleren, leer je hoe je je onderbewuste geest stapje voor stapje kunt controleren.

 

 

Wat is mijn eerste meditatie stap?

Er is nog veel meer te zeggen over meditatie. Maar er over praten is lang niet zo interessant als het zelf ervaren. En wat is mooier dan jezelf beter te leren kennen in de levensfase die hier zich uitermate goed voor leent: jouw studententijd!

 

  • Ik raad je aan om met een geleide meditatie te beginnen. Geleide meditatie is een zeer milde vorm van meditatie die het toegankelijk maakt voor beginners ermee te beginnen. Hierin begeleidt een stem je naar een bepaalde emotie of thema. Denk bijvoorbeeld aan dankbaarheid, boosheid, vergeving, je vroegere jeugd, wat je blij maakte als kind, een emotioneel beladen situatie (trauma), liefde, etc. Hieronder een link om mee te oefenen. Of als je er een geleide meditatie op maat wil, dan kan ik er een voor je maken (leuk cadeau voor jezelf of een dierbare).

  • Naast geleide meditaties ben ik zelf een Vipassana meditatie fan. Deze vorm van meditatie is iets meer hardcore met een starters course van 10 uur per dag mediteren tijdens een 10-daagse retraite in totale stilte. Maar het effect is dan ook onmisbaar mooi en het wordt je gratis aangeboden (perfect voor als je stufi op is).  

 

Ik hoop je met deze blog je nieuwsgierigheid naar meditatie te hebben aangewakkerd. Een echte ‘try before you die’. En beter sneller dan later;). Voor vragen ben je welkom. En voor het ervaren van meditatie ook tijdens een van mijn yoga lessen in Groningen (wellicht binnenkort ook in A’dam) of tijdens een individuele coaching sessie.

 

Veel meditatie plezier en controle over je onderbewuste geest gewenst!

 

Roos

 

(Geleide) meditatie links:

 

- 10 Minute Morning Meditation for Gratitude and Positivity to Start your Day: https://www.youtube.com/watch?v=wnusFbC0E80&frags=pl%2Cwn

 

- Forgiveness Meditation | Releasing Anger and Resentment: https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=5rcvZ_OxyCE

 

- Vipassana website: https://www.dhamma.org/en-US/index

 

- Yoga met Roos: https://www.yogametroos.nl

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts