Samen taboes doorbreken: Studeren met AD(H)D (deel 1)

In deze special staan vier verhalen van studenten en afgestudeerden met AD(H)D centraal. Alhoewel er geen harde cijfers bekend zijn omtrent de toename van ADHD onder adolescenten, lijkt het een steeds bekender fenomeen te worden. De toename van ADHD is wel onder kinderen vastgesteld. Volgens de Nederlandse Vereniging van Psychiatrie ligt de oorzaak van de toename in maatschappelijke ontwikkelingen. We leven in een drukke samenleving waarin ontwikkelingen zich snel voltrekken. Zo kunnen sociale media, smartphones en games veel van je aandacht opeisen. Hierdoor valt de gevoeligheid voor prikkels meer op (GGZ, 2015). Bij sommige jongeren lijkt er een taboe te liggen op hun diagnose. Uit angst voor onbegrip durven zij niet altijd om hulp te vragen.  Met deze special willen we de moeilijkheden waar studenten met AD(H)D) te maken krijgen bespreekbaar maken en tegelijkertijd ook de positieve kanten van AD(H)D belichten. We hopen daarnaast inzichten en concrete handvatten te bieden. 

 

Definitie AD(H)D:
AD(H)D staat voor ‘Attention Deficit Hyperactivity Disorder’. ADHD uit zich in aandacht- en concentratieproblemen, moeite met organiseren, hyperactief of overbeweeglijk zijn en impulsiviteit. Bij mensen met ADHD staan impulsiviteit en hyperactiviteit met name voorop. Bij mensen met ADD staat voornamelijk het aandachttekort centraal.

 

 

Robin Wijnen, 23 jaar:

 

“Alle puzzelstukjes vielen op hun plaats toen ik de diagnose ADD kreeg. Op dat punt studeerde ik vijf jaar en had ik drie verschillende studies geprobeerd.
Vroeger was ik vrij sceptisch over ADHD. Ik zag vooral het stereotype beeld ervan: het drukke kind in de klas. Het idee dat je niet slim kan zijn en tegelijkertijd AD(H)D kan hebben heerste in mijn omgeving.

Ik heb altijd moeite ervaren met organisatie en structuur, maar hoe weet je dat de oorzaak in je concentratieniveau ligt?  

 

   

Tijdens mijn studies heb ik geen informatie over AD(H)D gekregen van docenten of decanen. Het niet lukken van mijn studie leidde tot somberheid: hoe kon het dat ik meer moeite leek te doen dan mijn klasgenoten maar het in tegenstelling tot hen niet haalde? Gesprekken met een klasgenoot met ADHD hebben uiteindelijk ervoor gezorgd dat ik meer informatie ben gaan opzoeken.
 
 Toen ik de diagnose kreeg, heb ik gepraat met mijn studiecoach en ik volg nu begeleiding bij PsyQ, Mijn psycholoog heeft me erg geholpen om de diagnose te accepteren. Ik werk nu in kleine stapjes, Mijn kamer is opgeruimder dan normaal en ik voel me rustiger. Dit komt ook door de steun van mijn omgeving en de medicatie die ik gebruik. Het leuke aan ADD vind ik de creativiteit. Ik heb het idee dat mensen met ADD een groot inlevingsvermogen hebben en dat ze nooit opgeven.”

 

 

Robin, dank je wel voor je openhartigheid door het delen van je verhaal. We willen wat dieper ingaan op een aantal genoemde punten en uitdagingen.

 

 

Medicatie
Medicatie bij ADHD is bewezen effectief (ADHD centraal, z.d.). Bij het gros van de mensen worden de symptomen van ADHD met behulp van medicatie hanteerbaar. ADHD wordt gezien als een neurobiologische stoornis. Dit houdt in dat bepaalde delen van de hersenen minder goed functioneren dan bij mensen zonder ADHD. Ook zijn sommige neurotransmitters minder actief. Medicatie heeft echter bijwerkingen en het is soms even zoeken naar welke soort medicatie het beste bij je past. Ook zijn de eventuele lange termijn gevolgen nog niet voldoende onderzocht. We raden je aan om in overleg met je psycholoog of psychiater de juiste medicatie te vinden. Daarnaast raden we je vooral aan om effectieve methodes te zoeken om beter om te gaan met je uitdagingen.

 

Flow bereiken
Je herkent het vast wel: de eerste zes weken van het studieblok kom je weg met minimale effort, Het is gemakkelijk om in die periode veel leuke andere dingen te doen. De laatste twee weken staan echter in teken van te veel moeten studeren in korte tijd met hoog belang en daarmee neemt stress enorm toe. Na de tentamens begint het riedeltje weer van voor af aan en blijft deze cyclus zich herhalen. Doordat je vermoeid bent door de spanning neem je weer 6 weken rust alvorens de stress weer toeslaat. Als dit studietempo bij je past en je alle vakken haalt, is dat misschien prima. Echter, wil je met een prettigere effectieve methode werken, lees dan even verder. 

De wetgeving van Yerkes-Dodson stelt dat saaiheid en stress je prestatie negatief beïnvloeden.  Het goede nieuws: tussen saaiheid en stress in zit de zogenaamde ‘flow’, een lekkere spanning waarin je makkelijk en geconcentreerd stappen zet. Maak het je doel om de saai-stress cyclus te doorbreken en flow te initiëren! Een Student Coach kan je hier enorm bij helpen. 

 

Behapbare stappen
De Pomodoro techniek is een timemanagement en concentratie techniek waarbij aangeraden wordt om in blokjes van 2 uur te werken, waarna je een langere belonende pauze kan inlassen. Binnen dit 2 uur durende blokje neem je na elke 25 minuten inzet vijf minuten afstand van je werkzaamheden en vraag je jezelf af: “Wat heb ik net gelezen en wat betekent dit in het grotere plaatje van de stof?”. Uiteraard kun je in deze tijd ook even op adem komen. Gebruik deze techniek in combinatie met het concreet opdelen van de leerstof. Op deze wijze weet je wanneer je even kan loslaten en wanneer je wilt presteren in een gezonde prettige balans.  Door wekelijks bij te blijven met de stof van je colleges, kun je vertrouwen hebben dat je tijdig de stof beheerst.

Tip: Probeer eens de Wakker bij Bakker Agenda die je helpt op deze wijze je dagen, weken, blokken en jaar in te delen. Deze is hier gratis te downloaden of te bestellen.

 

 

Bronnen:

  • Adhd medicatie (z.d.). Verkregen op 1 maart, 2019 van https://adhdcentraal.nl/over-adhd/medicatie/

  • Aronson, E.(2017) , Sociale Psychologie. Uitgeverij: Pearson

  • GGZ Nieuws (2015). Maatschappelijke ontwikkeling oorzaak toename ADHD. Verkregen op 1 maart, 2019 van https://www.ggznieuws.nl/home/maatschappelijke-ontwikkeling-oorzaak-van-toename-adhd/   

  • Yerkes RM, Dodson JD (1908). "The relation of strength of stimulus to rapidity of habit-formation". Journal of Comparative Neurology and Psychology.

 

 

 

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Please reload

Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren