Samen taboe doorbreken: studeren met AD(H)D (deel 3)

20 Mar 2019

Met deze special willen we de moeilijkheden waar studenten met AD(H)D) te maken krijgen bespreekbaar maken en tegelijkertijd ook de positieve kanten van AD(H)D belichten. Vandaag vertelt Sarah Boer (BA Vrije Pabo, 25 jaar) wat ADHD in haar leven betekent.

 

“De eerste vier van mijn vijf studiejaren wist ik niet dat ik ADHD had, hoewel het vaak ter sprake kwam als ik weer eens iets belangrijks vergat. Ook al had ik wel een vermoeden, ik nam het label ADHD niet serieus.

 

 

Het lukte me niet om duidelijke stappen te onderscheiden bij grote opdrachten. Hierdoor ontwikkelde ik een soort rem. Na een paar uren ‘werken’ had ik nog steeds maar een paar zinnen op het scherm staan. Dit alles had impact op mijn zelfvertrouwen. Ik vond mezelf lui en incapabel.

De diagnose heeft me geholpen om mezelf te begrijpen en te accepteren dat sommige dingen voor mij moeilijker zijn dan voor anderen. Door veel te lezen en te praten over ADHD kreeg ik een duidelijker beeld van hoe ik te werk ging en wat ik hierin kon aanpassen zodat het me makkelijker af zou gaan. Samen studeren hielp voor mij enorm. Ik werk blijkbaar het beste onder druk, als er anderen bijzitten is die druk aanwezig.
 

Het is niet erg om hulp nodig te hebben waar anderen dat misschien niet (zo zichtbaar) hebben. Wat wel erg is, is jezelf deze hulp ontzeggen omdat je vindt dat je het moet kunnen zoals de rest.

Ik zie zeker ook de positieve kanten van ADHD in. Ik ervaar mensen met ADHD als sociaal sterke mensen. Ik vind het empathische, creatieve en oplossingsgerichte mensen. Ze denken buiten de gebaande paden en komen daarom tot originele oplossingen.”

 

Sarah, dank je wel voor het delen van je verhaal. Graag gaan we in op een paar punten die je noemt.

Creëer meer overzicht
Grote opdrachten kunnen onoverzichtelijk lijken en als spannend voelen. Begin bij dit soort opdrachten met het tekenen van een kapstok. Hang de stof op aan de juiste tak van de kapstok. Deel vervolgens je tijdlijn in per tak. Zo spring je minder heen en weer en raak je niet verzand in de vele stappen die nodig zijn om te komen waar je naar toe wilt. Maak voor jezelf dagelijks inzichtelijk wat voor stappen je hebt gezet om je zelfvertrouwen te laten groeien. Op onze site kun je een agenda gratis downloaden (of bestellen) die je helpt bij een goede stappenplanning, balans en bewustwording.

 

Deel je vraagstukken en uitdagingen

Veel studenten ervaren een druk door de overtuiging dat ze alles alleen moeten doen. Vraag jezelf eens in alle eerlijkheid af: wie zegt dat je geen hulp mag vragen? En brengt dit je naar waar je naar toe wil? Door open te zijn over je uitdagingen naar je naasten, begrijpen ze beter waar je mee worstelt en kunnen ze er voor je zijn. Op hun beurt zullen zij het weer makkelijker vinden om jou om steun te vragen bij moeilijke momenten of blijvende uitdagingen. Dit versterkt je vriendschappen en relaties. Iedereen kent immers zijn eigen uitdagingen.

 

Mediteren voor vertrouwen

Ten slotte raden we de app ‘Calm’ aan. Deze meditatie-app richt zich onder andere op het verduurzamen van je zelfvertrouwen. Meditatie heeft een zweverig imago maar desondanks kent het vele gezondheidseffecten. Mensen die mediteren ervaren bijvoorbeeld minder stress. Meditatie werkt aan een goed gevoel vanuit jezelf, waardoor je minder afhankelijk wordt van de bevestiging van anderen.  Meer weten over meditatie? Lees dan deze blog van onze collega Roos.

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!

Love in times of Corona

July 7, 2020

1/50
Please reload

Recent Posts
Please reload

Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren