‘Het is helemaal niet leuk om een modeziekte te hebben’ Samen taboe doorbreken! Studeren met AD(H)D (deel 4)

Met deze special willen we de moeilijkheden waar studenten met AD(H)D) te maken krijgen bespreekbaar maken en tegelijkertijd ook de positieve kanten van AD(H)D belichten. 

Vandaag het verhaal van Jeroen Pen, journalist.

 

“Als je het eenmaal een beetje in de hand hebt, dan is ADHD het leukste wat er is. Na mijn studie

 

begon ik te werken in de journalistiek, waar aandacht van de lezer een belangrijk thema is. Juist omdat ik snel afgeleid ben, weet ik welke artikelen op welke manieren goed werken.

 In het verleden heb ik me geschaamd voor mijn ADHD. Ik heb enorm op mijn tandvlees gelopen. Ik heb verschillende studies geprobeerd en het studeren ging niet zoals ik wilde. Toen ik begon met de studie die ik heb afgemaakt, merkte ik dat ik het leuk vond en uitgedaagd werd. Maar nog steeds was ik door mijn ervaringen met het studeren zelf nog vrij panisch over of het wel ging lukken. Op gegeven moment accepteerde ik dat ik niet alles alleen kon en zocht een coach. Daar leerde ik studeren met een overzicht en toen lukte het opeens. Zo ben ik uiteindelijk afgestudeerd met een hele hoop extra studiepunten. Ik vond de studie heel interessant en ik had geleerd welke studietechnieken voor mij werkte.”

 

Jeroen, bedankt voor het delen van je belevingen. We proberen hieronder wat verdieping te verschaffen in wat je genoemd hebt.

 

Hyperfocus
Alhoewel AD(H)D voor een gedeelte over aandachttekort gaat, ervaren mensen met AD(H)D ook vaak een staat van hyperfocus. Dit houdt in dat wanneer ze iets interessant vinden, ze enorm geboeid kunnen raken en het onderwerp tot op de bodem gaan uitzoeken totdat ze alles erover weten. Veel mensen met AD(H)D ontwikkelen zich dan ook tot experts op hun interessegebied. Deze mensen ervaren hierbij intrinsieke motivatie.  Motivatie bestaat uit twee onderdelen: intrinsieke en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie ervaar je wanneer je iets doet wat je echt leuk vindt en niet omdat het moet. Bij extrinsieke motivatie doe je iets omdat je er iets voor terug krijgt, zoals beloningen en geld. Als je een studie kiest waar je intrinsiek voor gemotiveerd bent, is je interesse jouw wapen. Bedenk welke onderwerpen je wel interessant vindt, en verdiep deze met behulp van TEDtalks, Youtube, lezingen (vaak gratis voor studenten) en gesprekken met medestudenten en docenten, zodat jij hyperfocus kan beleven.

 

Wat te doen bij onderprikkeling?!
Helaas, hoe leuk jij je studie ook vindt, er zullen altijd vakken zijn die je minder aanspreken,

 

waardoor je vaker afgeleid raakt. Probeer bij saaie vakken elke stap die je zet goed te belonen. Zet hierbij in op andere blaadjes van je balansbloem, waardoor je door de dag heen alsnog prettige prikkeling ervaart en de kans op het behalen van het vak toeneemt (zie het verhaal van Floriette). Uiteraard is het ook goed om in je achterhoofd te houden, dat als je van een saai vak het tentamen haalt, je dit vak niet meer terugziet!
 

Samen taboes blijven doorbreken!
Dit is het laatste gedeelte van onze special over studeren met AD(H)D. We willen alle studenten die hebben meegewerkt bedanken voor hun openhartigheid. Samen kunnen we het stigma van AD(H)D doorbreken en hopen we dit in de toekomst ook voor andere psychische klachten te kunnen bieden. Wil je zelf meer inzicht in welke effecten AD(H)D op jou hebben of heb je vragen naar aanleiding van deze special, dan kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen via het contactformulier.

 

Referenties:

  • Michael D. Mumford, Handbook of Organizational Creativity, October 2011

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!

Love in times of Corona

July 7, 2020

1/50
Please reload

Recent Posts
Please reload

Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren