Schrijven om jezelf beter te leren kennen

Misschien heb je wel eens gehoord van het fenomeen ‘iets van je afschrijven’. In mijn studietijd heb ik veel schriften volgeschreven over wat ik meemaakte. Zowel positieve als negatieve ervaringen schreef ik op. Wanneer er iets vervelends gebeurde, hielp het schrijven me begrijpen waarom het me raakte, om het vervolgens een plekje te geven. Achteraf kon ik vaak om mijn schrijfsels lachen, dacht ik echt dat de wereld verging die ene keer dat ik een tentamen voor de tweede keer niet haalde?

Wat ik toen nog niet zo goed wist, is dat het opschrijven van je gedachten en gevoelens je kan helpen inzicht te krijgen in waarom je reageert op bepaalde situaties zoals je doet. Door erover te schrijven kan je leren je gevoelens en gedachten van een afstandje te bekijken. Ook kan het helpen bepaalde emoties een plekje te geven*. Dat is best handig als je merkt dat je tegen bepaalde dingen aanloopt. En daarvoor hoef je totaal geen schrijver te zijn.

Hoe schrijven kan helpen?

Onderzoek wijst uit dat schrijven het proces van verwerking versnelt (Slot, Aken, 2017). Je brein is volledig gefocust op het beleven van de ervaring, waardoor de intensiteit sneller afneemt dan wanneer je de impact van de ervaring niet toe laat. Hoe rot het ook kan voelen: vaak gaat het weer over.*

1. Schrijven werkt ‘defusie’ in de hand

Soms realiseren we ons niet wat voor heftige dingen we eigenlijk tegen onszelf zeggen, tot we ze zien op papier. Defusie staat voor het afstand nemen van bepaalde gedachten die ongewenst macht over ons hebben (Hayes & Smith, 2006). We weten helaas niet altijd precies welke gedachten ons belemmeren. Het opschrijven van de gedachten kan dus helpen bij het herkennen van die gedachten en het vervolgens het afstand nemen daarvan. Je bent niet je gedachte, je hebt een gedachte!

2. Het schrijven laat de emotie toe

Elke emotie heeft een functie. Boosheid draait om grenzen aangeven. Verdriet: verwerking. Angst: veilig voelen. Door alle emoties te mogen voelen, gaan ze ook weer sneller voorbij. Zowel ‘positieve’ als ‘negatieve’ emoties horen bij het leven. Maar soms zijn we geneigd om de ‘negatieve’ emoties te onderdrukken. Door het niet mogen voelen of vermijden van een ‘negatieve’ emotie, blijft het gevoel juist langer aanwezig (Hayes & Smith, 2006). We schrijven positief en negatief tussen haakjes omdat dit een waardeoordeel in zich draagt, wat het onderdrukken van ‘negatieve’ emoties in de hand werkt.

3. Door te reflecteren leer je jezelf beter kennen.

Misschien leer je door het schrijven bepaalde patronen bij jezelf herkennen. Ik merkte bijvoorbeeld dat veel van wat ik opschreef gericht was op wat anderen vinden. Met die realisatie besloot ik te gaan werken. Stapje voor stapje begon ik meer te handelen vanuit wat ik zelf belangrijk vond.

Weet je niet goed hoe te beginnen met het opschrijven?

Er zijn een aantal basisvragen die je jezelf kan stellen die je helpen om te reflecteren. De meeste zijn ook te vinden in onze agenda, maar we geven je alvast een voorproefje.

  1. Wat is er aan de hand? (feitelijk, gevoelsmatig)

  2. Hoe reageerde ik? (te verdelen in a,b,c,d)

a. Wat dacht ik?

b. Wat voelde ik?

c. Wat deed ik?

d. Waar had ik op dat moment behoefte aan?

Voorbeeld:

  1. Feitelijk: ik heb de verkeerde minor gekozen Gevoelsmatig: dit is het einde van de wereld

  2. Hoe reageerde ik?

a. Wat dacht ik? Ik zag het als bevestiging dat ik niet de juiste keuze kan maken b. Wat voelde ik? Ik schrok erg. Ik voelde me verdrietig en moedeloos.

c. Wat deed ik? Ik reageerde weinig meer op mijn omgeving.

d. Waar had ik op dat moment behoefte aan? Ik had behoefte aan een luisterend oor.

Eventuele andere vragen die je jezelf kan stellen:

  • Hoe had ik graag willen reageren (qua gedachten, gevoel en/of gedrag)?

  • Wat zou een eerste stapje kunnen zijn om dat te realiseren?

  • Wat heb ik daarvoor nodig?

  • Waar ben ik dankbaar voor deze week?

  • Wat is een inzicht of uitdaging?

  • Wat wil ik hiermee doen? Specifiëren

Tip!

Jezelf de ‘waarom’ vraag stellen maakt dat je je blik richt op het verleden. De ‘wat’ vraag ‘wat ga ik met deze situatie doen?’ focust op de toekomst en is meer handelingsgericht (Eurich, 2017).

Onze Student Agenda helpt je hier ook bij!

*soms gebeuren er heftige dingen die veel impact hebben op hoe we ons voelen. We worden dan bijvoorbeeld snel emotioneel, prikkelbaar, vermoeid of juist afgevlakt. Als je merkt dat een ervaring je leven negatief beïnvloedt en dit niet overgaat, raden we je aan om professionele hulp te zoeken. Je kan hiervoor naar de huisarts gaan.

Bronnen

  • Eurich, A (2017). The right way to be introspective. Verkregen op 26 november, 2019 van https://ideas.ted.com/the-right-way-to-be-introspective-yes-theres-a-wrong-way

  • Hayes, S. C., & Smith, S. (2006). Uit je hoofd, in het leven (vertaling van 'Get out of your mind and into your life') Amsterdam: Nieuwezijds

  • Slot, W., Aken, M, van . (2018) .Psychologie van de adolescentie. Uitgeverij ThiemeMeulenhoff

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren