SCHAKELEN!  Een spel tussen inzet en ontspanning

14 Jan 2020

Het is niet altijd makkelijk om te schakelen tussen inspanning en ontspanning. Denk bijvoorbeeld aan het moment dat je na een heerlijke vakantie weer aan de studie moet beginnen. Of andersom, als je op vakantie gaat en eerst even moet onthaasten van alle studiedruk.  Ook na een dag studeren de studie weer loslaten en even echt ontspannen is niet makkelijk. Laat staan, als we een gezellige avond hebben gehad en weer fris en fruitig de UB in moeten duiken. Of nog lastiger, focus en energie vinden voor het volgende tentamen na het maken van een tentamen.

 

Een helder onderscheid tussen moeten (inzet) en mogen (ontspanning) is essentieel om rust en focus te kunnen creëren. Hoe kan je weer vol in het moment genieten, met volle focus in de boeken zitten of een hoofd vol gedachten loslaten in de avond?

 

Laten we dit eens letterlijk bekijken aan de hand van een paar lastige schakelsituaties!

 

Loslaten van de studiedruk in de avonden!

 

Doordat studeren een langdurend proces is met lange termijn doelen, voelen we vaak weinig progressie per dag. Het is bijna nooit echt af! Doordat er nog veel moet gebeuren blijf je piekeren in de avond en ben je niet lekker aan het opladen voor de volgende dag.

Tip: Plan dagelijkse concrete, realistische stappen. Sta stil bij de concrete stappen die je hebt gezet en probeer de voldoening en het vertrouwen bewust toe te laten na het zetten van deze stappen. Een dankbaarheid meditatie na een studiedagje is hier ook heel geschikt voor. Het is niet erg als een stap niet is gelukt, maar herplan deze stap ergens anders op je tijdlijn richting het tentamen of de deadline. Zo hou je controle en dit geeft rust! Om herplannen mogelijk te maken is het belangrijk enige flexibiliteit in je planning te houden. 

 

Weer focussen na een gezellige avond!

 

Doordat stress en/of onzekerheid vaak de overhand krijgen in tentamenperiodes, heeft de gemiddelde student de neiging om het loslaten hiervan met een plons pils in het nachtleven op te lossen. Dit voelt vaak in de korte termijn even lekker, maar er zijn duurzamere methodes. Soms pak je even een uitlaatklep en dat is zeker niet erg. Om dan weer door te met de studie en dit is dan niet makkelijk.

Tip: Keep the blood flow going! Doe een kleine workout in de ochtend, bijvoorbeeld met de 7-minute workout app. Zorg dat je een voedzaam en gezond ontbijt in huis hebt die niet te zwaar is. Denk aan een lekkere smoothie. Even lekker douchen en dan een halve minuut de kraan op koud kan ook geen kwaad. Schreeuw het even uit en probeer daarna de ademhaling rustig en laag te krijgen (buik in plaats van borst). Dit is onderdeel van de Wim Hof Iceman methode.

 

Schakelen tussen tentamens!

 

We kennen allemaal de irreële schema’s van de tentamenperiodes. In het ergste geval heb je twee tentamens op een dag! Inschatten hoe veel studie tijd je daadwerkelijk nodig hebt per tentamen blijft lastig, ook al heb je een aantal dagen tussen de tentamens.  

Tip: Schrijf na afloop van een tentamen de moeilijkste vragen/thema’s  even op voor een bewuste afsluiting ervan. Dit zorgt ervoor dat je gedachten even uit je hoofd op papier komen te staan en je kan je bij een eventuele herkansing op de juiste onderwerpen verder verdiepen. Ook kun je even gaan sporten en fris afdouchen. Dit helpt voor positiviteit, energie en focus!

 

Loslaten van de studiedruk op vakantie!

 

Af en toe er even lekker tussen uit kan zeker geen kwaad als je spanningen hebt ervaren in de tentamenperiode of het gehele studiejaar. Er wordt immers veel van je gevraagd en jij bent ook maar een mens van vlees en bloed!

Tip: Schrijf voorafgaand aan je vakantie eventuele lessen op uit de tentamenperiode en intenties voor de komende periode.  Bekijk dit ook over het gehele studiejaar. Zo grijpen de gedachten je niet te lang, geef je ze een plek en kun je ze beter loslaten. Door stil te staan bij een inzicht en hier in het nieuwe blok echt iets mee te doen, zul je bemerken dat je innerlijke criticus rustiger wordt, want jij doet immers iets met deze waardevolle lessen. Je stapt hierdoor minder in dezelfde valkuilen en kan meer genieten van je welverdiende vakantie!

 

Weer de studieboeken in na een vakantie!

 

Je bent heerlijk uitgerust, maar nu moet je van alles weer! Shit, hier heb je even geen zin in. Het is een uitdaging om vanuit een periode van rust weer de focus te pakken te krijgen. Voordat je het weet stel je de studie net te lang uit.

Tip: Sta stil bij waar je dankbaar voor was deze vakantie. Kijk of je bepaalde elementen van een vakantie mee kan nemen in je dagelijkse studie, zoals meer de natuur opzoeken (dagelijks een wandeling bij daglicht doet wonderen!), ontdekken van culturen (bezoek musea) of meer bewegen (kijk eens naar het brede studentensport aanbod in je stad)!

 

Ik hoop dat je wat kan met deze blog vol concrete tips! Heb jij nog een leuke tip?

 

Niels Bakker

 

Referenties

Wim Hof Methode

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Please reload

Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren