Studeren in tijden van Corona

25 Mar 2020

Het zijn bijzondere tijden, ons dagelijks leven is door COVID-19 nagenoeg stilgelegd en er is 

veel onzekerheid over de toekomst. Letten op je (mentale) gezondheid is in deze tijden essentieel: naast je studie zal ook je sociale leven de komende tijd voornamelijk digitaal plaatsvinden, en dit vraagt nogal wat van je. Hoe deel je nu je dagen in? Wat doe je dan de hele dag? Hoe zorg je voor een goede studieomgeving thuis? Hoe blijf je gezond? Hieronder vind je een aantal tips om de komende tijd goed voor jezelf te zorgen.

 

  • Focus je op de mogelijkheden, niet de moeilijkheden. Natuurlijk zijn er veel dingen die je nu even niet kunt doen zoals je normaal zou doen, maar benut je (mentale) energie optimaal door je aandacht te richten op de dingen die nog wel mogelijk zijn.

 

  • Erken dat er een hoop speelt op dit moment. Het is oké als je veel (verschillende) emoties ervaart en even niet zo goed weet hoe je hier mee om moet gaan. Wees een beetje lief voor jezelf en geef je gevoel de ruimte, maar probeer er tegelijkertijd niet te veel in te gaan hangen: er is nog meer dan alleen het Corona virus.

 

  • Creëer structuur. Juist nu kan het verleidelijk zijn om hele dagen te Netflixen of te gamen, en zonder colleges of afspraken buiten de deur kan het lastig zijn om je studiebezigheden op te pakken. Je zult de structuur in je leven daarom zelf moeten creëren. Maak een dag- of weekplanning met daarin je to-do’s voor studie, en ook je niet-studie gerelateerde activiteiten zoals sport of ontspanning. Het is daarbij belangrijk om routine te behouden: douche ’s ochtends en kleed je aan – je kunt bijvoorbeeld ook andere kleding aantrekken als je gaat studeren zodat je in de ‘werkmodus’ komt (of juist je glitterpak voor de digitale vrijmibo!).

 

  • Zorg voor een goede studieomgeving. Als het kan, maak dan onderscheid tussen de plek waar je studeert (tafel of bureau) en de plek waar je ontspant (bed en/of bank). Zo geef je ook je hersens een duidelijk signaal: hier wordt gewerkt. Minimaliseer de afleidingen op je studieplek, maak je tafel leeg en LEG JE TELEFOON WEG (en dan dus niet Web Whatsapp aanzetten). Laat ook eventuele huisgenoten weten dat je gaat studeren en spreek met elkaar af dat je elkaar niet afleidt, in plaats daarvan kun je bijvoorbeeld samen (digitale) pauzes inlassen.

 

  • Zet je gezondheid op #1. Maak gebruik van het feit dat je voorlopig nog naar buiten kunt! Zowel de beweging als het zonlicht is ontzettend goed voor je, dus zorg dat je elke dag naar buiten gaat (uiteraard met voldoende afstand van je medemens). Blijf sporten - dit vraagt misschien wat creativiteit dus ook hier geldt: richt je op de mogelijkheden die je hebt en ga bijvoorbeeld online op zoektocht uit (tip: check de app 7 Minute Workout!). Let daarnaast op je eetpatroon, de verleiding om je hele voorraadkast leeg te eten is misschien groot, maar teveel vet en suiker zorgt voor een wazig hoofd en een ongezond lichaam. Zeker nu is een sterk immuunsysteem hartstikke belangrijk, dus eet voldoende groente en fruit en laat die zak chips even in de kast liggen.

 

  • Beperk je blootstelling aan (social) media. Hoewel je nu meer dan ooit afhankelijk bent van technologie, zowel voor je studie als voor je sociale contacten, blijft het belangrijk je blootstelling aan (social) media te beperken. Van de hele dag de NOS live blog lezen word je echt niet gelukkiger en van eindeloos scrollen op Instagram of Twitter ook niet. Blijf relativeren en kom af en toe even achter die schermen vandaan.

 

  • Blijf in contact met anderen. We zijn sociale wezens, dus het is belangrijk om verbonden te blijven met anderen, zeker als je alleen woont. Maak gebruik van deze tijd om je vrienden en familie regelmatig te spreken. Geef daarbij de voorkeur aan videobellen, zo heb je veel meer echt contact dan met appen.

 

  • Blijf bezig. Mocht je nog inspiratie nodig hebben voor je vrije tijd: hou een lenteschoonmaak, ga puzzelen, klussen, schrijven, mediteren, lees een boek, kook een nieuw recept, of help anderen in je omgeving.

 

  • Heb jij nog andere tips of inzichten? Deel ze in de comments!

 

 

Tot slot: naast de uitdagingen die de huidige situatie met zich meebrengt kunnen we er ook veel van leren. Als je over een tijdje weer mopperend om 9 uur ‘s ochtends in college zit of juist lekker in het zonnetje op het terras, denk dan nog even terug aan deze periode - laten we nooit meer vergeten om onze vrijheid, onze gezondheid en elkaar te waarderen.

 

Als je nog eens verder wil praten over bovenstaande punten of andere uitdagingen waar je tegenaan loopt – onze Student Coaches staan ook online nog steeds voor je klaar! Stuur een berichtje via het contactformulier en we hopen je dezelfde week nog te spreken.

 

Ontstaan er studieproblemen in deze fase? Maak hier melding van bij het Interstedelijk Studenten Overleg, of klik hier voor meer informatie van de Rijksoverheid.

Please reload

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Please reload

Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren