Liefde in tijden van corona

Meestal bedoelen we met ‘liefde’ romantische liefde. Maar andere belangrijke vormen van liefde zijn het soort dat je voor je ouders of vrienden voelt, of voor jezelf. Deze blog legt de focus op romantische liefde, zelfliefde, uitdagingen die de huidige situatie met zich meebrengt én suggesties om hiermee om te gaan.

Want of je nu graag alleen bent of niet, het single leven viert, of een relatie hebt, de huidige periode is nieuw, uniek, en heeft veranderingen met zich meegebracht die niemand had kunnen voorspellen. Wellicht spendeer je plots veel meer tijd met je partner in één ruimte die tegelijkertijd studeerkamer, kantoor, en keuken is. Of je was nét single toen de slimme lockdown begon en hebt behoefte aan sociale steun. Of je bent al langere tijd single en bent er nu wel weer klaar mee. Allemaal uitdagende situaties!

De volgende tips zijn voor iedereen die een betere partner wil zijn of die wel wat hulp kan gebruiken om deze periode alleen door te komen.

Creëer realistische verwachtingen

Wat verwacht je van jezelf en je partner? En is dat realistisch, haalbaar en motiverend? Wellicht kun je je verwachtingen bijstellen zodat je straks niet gebukt gaat onder de druk van hoge verwachtingen die niet waar gemaakt gaan worden. Stel bijvoorbeeld je ideeën scherp rond productiviteit, huishoudelijke taken en activiteiten om te ondernemen samen of alleen.

Je wensen zijn valide

Niet iedereen heeft even veel aandacht en intimiteit nodig (Heller & Levine, 2010). En dat mag! Voel je niet slecht over wat je nodig hebt en wees er eerlijk en duidelijk (onderaan meer over communiceren) over naar je partner en jezelf. Bonus: ga na welke love language je spreekt:

Geef gevoelens de ruimte

Dit werd al kort aangestipt in onze vorige blog: het negeren van emoties heeft meestal weinig positieve gevolgen. Het is belangrijk om je te beseffen dat er méér gaande is in de wereld dan alleen maar corona. Tegelijkertijd zijn onze levens sterk veranderd in korte tijd, en is het absoluut niet gek als je daar last van ondervindt. Tips om met emoties aan de slag te gaan:

  1. Expressive writing: dit houdt in dat je gedurende 5 minuten alles opschrijft wat er in je op komt. Gedachten in de vorm van zinnen, gevoelens, ideeën. Alles mag! En als je eerste gedachte is “ik weet niet wat ik moet schrijven”, dan schrijf je dat op!

  2. Ga met een bodyscan na wat je allemaal in je lichaam voelt op een bepaald moment (probeer deze, welke slechts vier minuten duurt).

  3. Zoek de sociale contacten op die nu nog wel kunnen. Een appje/belletje naar mensen doen waar je op kunt steunen is snel gemaakt!

Vergelijk niet met anderen

Ook al weten we heel goed dat we online de beste kant van anderen zien, kan het soms toch pijnlijk zijn om te zien hoe blij andere stelletjes zijn als het in jouw eigen relatie even niet zo soepel gaat. Onthoud dat geen één relatie perfect is, ook al kan dat zo lijken. Vergelijk je minste momenten niet met de beste momenten van anderen. Als het helpt kun je een afspraak maken met jezelf, bijvoorbeeld om Facebook en Instagram maar een bepaald aantal keer per dag te openen.

Communiceer

Dit is essentieel in iedere relatie, en kan toch ontzettend moeilijk zijn. Heller en Levine (2010) geven de volgende tips om effectief te communiceren:

  1. Wees dapper en houd niets achter qua gevoelens. Wear your heart on your sleeve.

  2. Focus de boodschap op wat je nodig hebt en beschuldig niet. Sta ook stil bij de gevoelens en wensen van de ander en gebruik ik-taal, denk aan “Ik heb … van je nodig”, “Als je … niet doet voel ik me…”.

  3. Wees specifiek. Laat “altijd” en “nooit” dus achterwege.

Zelfliefde cultiveren?

Dat kan gewoon. Drie manieren om te beginnen: schrijf op, teken, kleur, verf, maak een collage, een presentatie, bouw, of knutsel:

  1. Vijf goede eigenschappen van jezelf

  2. Drie dingen die je hebt bereikt en waar je trots op mag zij

  3. Drie situaties waarin je een goede vriend(in) was voor een ander.

Nogmaals, we gaan een bizarre tijd door met nieuwe uitdagingen en ervaringen. Ongeacht je specifieke situatie is het altijd een goed idee om goed voor jezelf te zorgen en je mentale gezondheid op peil te houden. Dan ben jij namelijk de beste versie van jezelf, en kun je die beste versie weer met anderen delen, digitaal of in het echt. Loop je echt tegen dingen aan en wil je eens je hart luchten of concrete handvaten om effectief met je studie bezig te blijven deze periode? Ook digitaal staan we voor je klaar! Wees in ieder geval voorzichtig, blijf praten, en let goed op elkaar!

Bronnen:

  • Gary Chapman (1992). The Five Love Languages: How to Express Heartfelt Commitment to Your Mate. Northfield Publishing. ISBN 978-1881273158.

  • Heller, R. & Levine, A. (2010) Attached. Are you anxious, Avoidant or Secure? How the science of adult attachment can help you find – and keep – love. London: Bluebird. ISBN 978-1-5290-3217-8

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren