Gaat jouw aandacht offline door al dat online?

Een vreemde start …

Het nieuwe academische jaar is officieel van start gegaan – dit keer online. De introductieweken zitten erop – met behoorlijke beperkingen. Er hangt minder voorpret in de lucht voor de start van het academische jaar en onder studenten heerst er hier en daar een wat grimmige sfeer. Vooral voor eerstejaars studenten is het een vreemde start van het studentenleven. In een periode waarin je eigenlijk zo veel mogelijk aan elkaar geplakt in kroegjes wil zijn, wordt er aangeraden dit juist niet te doen. Studentenverenigingen zien een enorme stijging in het aantal leden. Er is duidelijk behoefte aan sociaal contact (NOS, 2020). Het is moeilijker om contacten op te doen aangezien gesprekken in de collegebanken en practica veelal wegvallen.

Het online onderwijs brengt een heleboel uitdagingen met zich mee. Dit hebben veel studenten in het begin van de Corona pandemie volop moeten ervaren. Ik bevond me als docent en studentcoach in een unieke situatie. Het begin van de pandemie zorgde er namelijk voor dat ik ineens samen met mijn studenten in hetzelfde schuitje zat. Zij wisten waar ik waarschijnlijk mee worstelde en ik dacht te weten waar zij het moeilijk mee hadden. Ineens alle werkzaamheden vanuit thuis doen: lessen verzorgen, colleges geven, coaching gesprekken voeren – alles achter hetzelfde bureau. Ook voor studenten was het een flinke klus om gemotiveerd te blijven wanneer zowel studeren, slapen, koken, eten en ontspannen voor velen ineens allemaal in dezelfde ruimte plaats moest vinden.

Master of procrastination

Thuiswerken vond ik een grotere uitdaging dan verwacht. Naast rumineren over de huidige situatie en omgaan met de onzekerheid die de Corona crisis met zich meebrengt vond ik het lastig om effectief aan de slag te gaan. Ik werd geconfronteerd met een enorme drang naar procrastinatie, oftewel uitstelgedrag, en de frustratie die dat met zich meebrengt. Er was genoeg afleiding thuis om maar niet te doen wat ik zou moeten doen. De afgelopen jaren ben ik vooral bezig geweest om samen met studenten hun uitstelgedrag te onderzoeken en tools aan te reiken hiermee om te gaan. Nu waren de rollen omgedraaid en vroeg ik me af: Hoe kan ik thuis effectiever aan het werk? Ik dacht: practice what you preach.

Experiment aangaan met jezelf

Wanneer je graag verandering wil zien in je studiegedrag en copingstrategieën moedig ik je aan om het proces als een experiment met jezelf te zien. Tools die worden aangereikt bieden geen ‘one size fits all’ oplossing. Voorkom frustratie en ga actief uitproberen wat wel en niet werkt voor jou. De essentie van een geslaagd experiment is, naast het actief toepassen van tools en strategieën, regelmatige (het liefst dagelijkse), korte reflectiemomenten. Hierbij staan twee simpele vragen centraal: Wat voelde goed vandaag? en Wat was een uitdaging?

Ik heb zelf een klein boekje op mijn nachtkastje liggen waarin ik tegenwoordig iedere avond even een paar minuten schriftelijk op mijn dag en gebruikte tools reflecteer. Op basis daarvan probeer ik een intentie te zetten voor de volgende dag. Dit kan bijvoorbeeld ‘minder schermtijd’ zijn. In plaats van tijdens iedere pauze door Instagram te scrollen of een serie te kijken lekker een stukje buiten gaan wandelen. Voor de een werkt het goed om veel korte pauzes tussen het studeren of werken door te hebben terwijl een ander juist meer profijt heeft bij twee lange pauzes gedurende de dag. De Pomodoro techniek is een tijdmanagement techniek en houdt in dat je steeds 25 minuten gefocust aan het werk gaat gevolgd door 5 minuten pauze. Je kan werken met een dag of weekplanning en bewuste beloningen. Maak je progressie visueel door mind-maps of post-its.

Op onze site vind je een gratis PDF versie van de Wakker Bij Bakker agenda inclusief een instructiefilmpje hoe de agenda te gebruiken is. De agenda is ook als papieren versie online te bestellen. Hierin wordt de dag opgedeeld in concrete stappen oftewel studieblokjes om het overzichtelijk te houden. Daarnaast gebruik je een beloningssysteem. Je plant bewust beloningen in na ieder studieblokje. Een bewuste en geplande beloning werkt motiverender

dan het onbewust verleid worden door afleidingen. Een duidelijk onderscheid tussen moeten en mogen zorgt ervoor dat je meer kan genieten van je beloningsmomenten en een betere focus hebt tijdens de studiemomenten. Ook dagelijkse reflectiemomenten zijn in de agenda verwerkt.

Op die manier zijn er een aantal tools waar je mee kan experimenteren. Door middel van planning en reflecties vergroot jij je bewustzijn en inzicht in je eigen functioneren. Dat is essentieel voor een gewenste verandering.

Waarom stel ik het uit?

Naast wat praktische tips om effectief aan de slag te gaan en minder uit te stellen blijft er een vraag waarom jij (en ik) procrastineren. Procrastinatie wordt vaak in verband gebracht met luiheid of laksheid terwijl dat veelal niet het geval is. Het kan een vermijding zijn van een angst om te falen en ook perfectionisme kan behoorlijk in de weg staan. De redenatie ‘Wanneer ik er niet mee aan de slag ga kan ik ook niet falen.’ is werkbaar op de korte termijn maar zorgt voor tijdsdruk en stress op de lange termijn. Wanneer je lastig iets op papier kan krijgen omdat het altijd de perfecte zin moet zijn kan je eens de free writing strategie uitproberen. Wanneer je een angst om te falen voelt is het relevant om je verwachtingen aan jezelf en je innerlijke criticus eens onder de loep te nemen. We gaan als coaches graag samen met jou aan de slag om dit te onderzoeken.

Mocht je ondersteuning willen in het tackelen van bijvoorbeeld uitstelgedrag, meld je gerust aan en maak vrijblijvend kennis met één van onze coaches (fysiek of online).

Bron:

NOS (2020), Forse toestroom studentenverenigingen door behoefte aan sociale contacten. Verkregen op 31-08-2020 via https://nos.nl/artikel/2346098-forse-toestroom-studentenverenigingen-door-behoefte-aan-sociale-contacten.html

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Follow Us
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker

Wakker bij Bakker Student Coaching, Psycholoog: Groningen, Amsterdam, Utrecht, Delft, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg: motivatie, faalangst, stress, studiekeuze, workshops, concentratie, somberheid, burnout, effectief studeren