• Jasper Vogel

Motivatie exploratie en Corona adaptatie

Wat voor dag is het vandaag? Dinsdag? Donderdag? Wat is het verschil, nu dit coronajaar de dagen gevoelsmatig doet versmelten tot een zichzelf repeterende en trage reis door de tijd. In plaats van fris opstaan voor een nieuwe dag vol mogelijkheden, betrap je jezelf op een uitgebluste start voor weer meer van hetzelfde: je studentenkamer, je laptop, en de zoektocht naar motivatie om er wat van te maken. Als kickstart dan maar een kop koffie, maar al zet je die nog zo sterk: koffie beïnvloedt je motivatie niet. Wat dan wel?

Zelf-determinatie theorie

Dat aanhoudende coronamaatregelen voor veel studenten gepaard gaan met motivatieproblemen is goed te verklaren vanuit de Zelf-Determinatie Theorie (ZDT) van van Deci en Ryan (2000). Deze theorie start vanuit het idee dat mensen een aangeboren actieve groeitendens hebben; een natuurlijk drang om te groeien. Als er sprake is van een sterk controlerende of chaotische omgeving wordt die drang echter geblokkeerd. De uitwerking van coronamaatregelen is dat bewegingsruimte wordt beperkt (gecontroleerd) en de gebruikelijke structuur uit de dagen verdwijnt (chaotisch). Volgens de ZDT brengt zo’n situatie het risico van demotivatie en lagere productiviteit. Als dit herkenbaar klinkt is er dus niets mis met je. Gelukkig biedt de ZDT ook aanknopingspunten om er wat aan te doen.


Optimaal functioneren (i.e. productief gedrag, welzijn en positieve attitudes) ontstaat volgens de ZDT zodra er wordt voldaan aan drie psychologische basisbehoeften. Wanneer je autonomie, competentie en verbondenheid ervaart dan ben je op je best. Tijd voor een uiteenzetting en een tip voor elk van deze cruciale behoeften.


Competentie

We willen ons graag competent voelen: in staat om stof te begrijpen, om opdrachten te maken en vaardigheden te beheersen. Een student die zich onbekwaam voelt maakt zich kleiner, een student die zich competent voelt durft uitdagingen aan te gaan. Deze behoefte is vanuit je eigen kamer soms moeilijker te vervullen dan voorheen. Door beperkter contact met docenten en medestudenten krijg je mogelijk een minder goede indruk van je vooruitgang en competentie. Daarnaast vragen sommige studenten zich af of de open boek tentamens een reflectie geven van hun competentie op kennisniveau, of van simpelweg efficiënt zoekvermogen.


De tip om je competent te voelen: schrijf voor jezelf twee studiesuccessen op die je in dit studiejaar hebt behaald (e.g. ik weet veel meer over moleculaire biologie dan een half jaar geleden; ik ben 20 ECTS dichterbij mijn Bachelor titel). Schrijf daarnaast twee manieren waarmee je persoonlijk beter met de corona-maatregelen omgaat dan toen ze een jaar geleden begonnen (e.g. ik beweeg meer dan in de eerste lockdown; ik hou mijn kamer beter opgeruimd). Schrijf het op en weet: je wordt steeds competenter.



Verbondenheid

Als er door corona een behoefte bekneld wordt dan is het wel verbondenheid. Sociale media verbinden ons dagelijks met honderden anderen, maar om deze behoefte te stillen gaat het om betekenisvolle relaties. Geprojecteerd op studiegebied is dit een grote uitdaging: hoe blijf je betekenisvol verbonden met studiegenoten en docenten? Dat gaat namelijk verder dan (online) gezelligheid, het gaat ook om inhoudelijk met elkaar van gedachten wisselen, elkaar steunen bij tegenslagen en inspireren met toekomstdromen.


De tip om meer verbondenheid te ervaren: spreek met een paar studiegenoten af om samen op hetzelfde tijdstip en op een vast moment in de week de online colleges te bekijken en praat na afloop minimaal een kwartier na. Heb het over de inhoud, bespreek jullie mening en interesses en deel studiestrategieën. Colleges kijken in je eentje is niet altijd makkelijk, maar met elkaar wordt het gelijk interessanter. Bovendien versterk je je relaties. Win-win, zin in!


Autonomie

Tot slot de wens om vrij te handelen en zelf te kunnen beslissen, een behoefte waar corona een paradoxale uitwerking op heeft. Veel studenten merken op dat ze door weggevallen verplichtingen meer tijd hebben dan ooit tevoren om zelf in te vullen, maar dat ze tegelijkertijd minder gedaan krijgen temidden van die vrijheid. Vooral het opstarten lijkt een groot obstakel. Niet vreemd als je altijd gewend was om te starten op de faculteit of universiteitsbibliotheek. Doordat je de hele dag thuis zit is de scheiding tussen ontspanning en inspanning diffuus geworden; waar begint het één en houdt het ander op als alles zich in dezelfde ruimte afspeelt? De ochtend is zo voorbij met die nieuwe serie op Netflix, en vroeg in de middag klinkt er al gezelligheid uit de kamer van huisgenoten. Kies je hier zelf voor of laat je het gebeuren?


De tip om meer autonomie te ervaren: bepaal eerst vanaf hoe laat vrije tijd weer begint. In plaats van aan te hikken tegen het begin draai je het om en start je door na te denken over wanneer je je studieboeken en laptop weer dicht wil klappen om met je vrije tijd te beginnen. Als jij om 16:00 een stuk wil hardlopen dan weet je dat je voor die tijd je studieuurtjes gedraaid wil hebben. Als jij besluit om vanaf 14:00 te genieten van het mooie weer, dan weet je dat je dat college en de opdracht voor die tijd af wilt ronden. Kies voor je vrije tijd, en dus voor productiviteit.


Voed je behoefte aan competentie, verbinding en autonomie zodat je gemotiveerder, productiever en met meer voldoening kunt genieten van je eigen ontwikkeling.




Referenties:


Deci, E.L. & Ryan, R.M. (2000). The ‘what’ and ‘why’ of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 319-338.


Van den Broeck, A., Vansteenkiste, M., De Witte, H., Lens, W., & Andriessen, M. (2009). De Zelf-Determinatie Theorie: Kwalitatief goed motiveren op de werkvloer [Self-determination theory: High quality motivation in the context of work]. Gedrag und Organisatie, 22, 316–335.

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn App Icon
SOG op onze BLOG!
Recent Posts
Follow Us
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

KvK-nummer: 580.237.71, BTW-nummer NL002187569B42, IBAN code: NL81RABO0359313175

​© Copyright by Niels Bakker